18.04. Onneksi olkoon: Valto, Valdemar | Palaute
Oulunkylän seurakunta

Nuori, painaako jokin mieltä? – walk in -terapia voi auttaa

03.05.2022, 16:01 /  päivitetty 31.08.2023, 11:06
Walk in -terapia tarjoaa matalan kynnyksen apua 16-29–vuotiaille aina maanantaisin Matteuksenkirkolla Itäkeskuksessa.

Walk in -terapiassa koulutettu terapeutti on nuorta varten, valmiina kuuntelemaan ja keskustelemaan, ilman ajanvarausta ja lähetettä. Palvelu on maksutonta.

Walk in -terapia perustuu ratkaisukeskeisen lyhytterapian menetelmään. Juttelu ammattilaisen kanssa yleensä keventää mieltä ja voi tarjota oivalluksia tai vahvistaa omia ajatuksia, miten edetä eteenpäin.

Terapiassa nuori saa puhua hänelle tärkeistä asioista. Keskustelut voivat liittyä esimerkiksi yksinäisyyteen, ahdistukseen, parisuhteeseen, päihteiden käyttöön ja hengellisyyteen. Tai vaikkapa sukupuolen ja seksuaalisuuden kysymyksiin.

Koska terapiassa käymiseen liittyy paljon myyttejä, selvennetäänpä asioita vielä.

Myytti 1. En ole hullu, joten terapia ei ole minua varten.

Väärin. Walk in –terapiassa käymiseen ei tarvitse olla ”hullu” tai psykiatrian diagnoosia. Päinvastoin: mikään asia ei ole liian pieni tai liian suuri syy tulla. Mielenterveyden arvioita ei tehdä. Kannattaa tulla kokeilemaan, olisiko keskustelusta hyötyä.

Myytti 2. Kirkon tyypit alkaa puhua Jeesuksesta ja yrittää käännyttää.

Väärin. Nuori päättää itse keskustelunaiheet ja niitä kunnioitetaan. Totta kai hengellisistä asioista voidaan puhua, jos itse niin toivot.

Myytti 3. ”Kallonkutistajalla” käynnistä jää tieto rekistereihin ja siitä voi olla haittaa myöhemmässä elämässä.

Väärin. Keskustelut käydään nimettömänä, eikä niitä kirjata mihinkään.

Myytti 4. Terapiassa käymiseen pitää sitoutua vaikka kuinka kauaksi aikaa – en jaksa!

Väärin tämäkin. Walk in -terapia on pääosin kertaluontoista. Halutessaan voi toki tulla juttelemaan uudelleen. Kokemuksesta tiedetään, että kertakin voi auttaa eteenpäin.

Käynnille voi tulla myös yhdessä kumppaninsa kanssa.