26.04. Onneksi olkoon: Terttu, Teresa, Tessa | Palaute
Oulunkylän seurakunta

Äiti – ravistele sun vaatimusten valtamerta!

15.02.2023, 10:00 /  päivitetty 15.02.2023, 10:07
Vasemmalla skoolaavat lasit ja herkkuja pöydällä, keskellä pinkillä taustalla teksti: Empowered women empower women, oikealla kaksi naista katsovat kameraan hymyillen.

Oulunkylän seurakunnan entinen perhetyöntekijä Mirva Keski-Vähälä ja somevaikuttaja Tinna Henriikka tapasivat toisiaan seurakunnan yksinhuoltajien olohuoneessa joka toinen tiistai-ilta ennen koronaa. Tuohon aikaan Tinna oli väsynyt ja synnytyksenjälkeisestä masennuksesta toipuva äiti, eikä someura tai vertaistapahtuman järjestäminen mahtunut pieneen mieleenkään. Ryhmässä tehtiin maalauksia lapsiperheen kuormista ja tarratyöpajoja kaikesta siitä, mikä arjen pyörityksessä ärsytti äitejä. Olohuone oli niitä harvoja paikkoja, jossa pystyi päästelemään. Joskus paiskottiin räsymattoja lattiaan ja enimmäkseen naurettiin tai itkettiin paljon. Tuossa seurakunnan takkahuoneessa syntyi ajatus äitien ryhmästä, joka ravistelisi vanhemmuuteen liittyviä tabuja ja antaisi päivänvaloa omalle keskeneräisyydelle. Kolme vuotta myöhemmin alkoi tapahtua.

”Unelmoimme ryhmästä tai tapahtumasta, jossa yhdistyisivät rehellinen puhe, vertaisuus, kokemusasiantuntijuus ja perhetyön parhaat supervoimat. Oulunkylän ryhmästä on jo aikaa ja ideasta syntyi vihdoin keväällä 2022 Äitiyden myytinmurtajat -tapahtuma sekä Äitien raivoryhmä, jotka ovat herättäneet kiinnostusta ympäri Suomen”, Mirva valottaa konseptin taustaa.

Mikä on äitimyytti?

"Äitimyytti kannattelee mielikuvaa The Äidistä, joka on kaikin puolin kunnollinen ja täydellinen. Äitimyytti rakentaa kuvaa äidistä, joka uhrautuu, omistautuu äitiydelle 110%, ja asettaa lapsensa aina itsensä edelle. Äitimyytti luo epärealistista kuvaa äitiydestä – kuvaa, jota on mahdotonta toteuttaa. Sen takia äitiyteen liittyvät myytit pitäisi murtaa, yksi kerrallaan", Tinna kertoo.

Perheiden yhteisötiloissa näkyy ja kuuluu äitien kuormittuneisuus, tarve jakaa, tulla kuulluksi ja purkaa. Suomalaiset vanhemmat ovat tutkitusti maailman kuormittuneimpien joukossa. Mirvalla ja Tinnalla heräsi huoli äitien jaksamisesta ja he halusivat kehittää vertaisuuteen, luoviin menetelmiin, osallisuuteen ja huumoriin perustuvan Äitiyden Myytinmurtajat -tapahtuman, jossa olisi tilaa tunteille ja tilaisuus työstää kuormittuneisuutta sekä saada helpotusta arkeen selviytymiskeinojen jakamisella.

Äitiyden myytinmurtajat -tapahtuma järjestettiin ensimmäisen kerran Helsingissä Me-säätiön yhteisötalolla Me-talo Meltsissä maaliskuussa 2022 ja se sai ylistetyn vastaanoton äideiltä. Tapahtuma toi yhteen monikulttuurisia äitejä, teki näkyväksi järjettömiä taakkoja ja ennen kaikkea vaikutti tunnetasolla vahvasti osallistujien kokemukseen yhteenkuuluvuuden helpottavasta voimasta.

Nyt Tinna ja Mirva palaavat sinne, mistä koko idea sai alkunsa. Äitiyden Myytinmurtajat toteutetaan Oulunkylän kirkossa lauantaina 11.3.2023 klo 13–15.30. Maksuton tapahtuma alkaa äitien hemmottelubrunssilla. Katso lisätiedot tapahtumasta ja ilmoittaudu brunssille.

Äitiyden myytinmurtajat Tinna ja Mirva luovat yhteisöä äideille somessa @aitiydenmyytinmurtajat

Kaksi naista värikkäissä vaatteissa hymyilevät kameralle.

Tinna Henriikka on äiti, yrittäjä, äitien mielenterveyden ja kehorauhan puolestapuhuja, synnytysmasennuksen kokemusasiantuntija, nuoriso-ohjaaja ja somevaikuttaja.

Mirva Keski-Vähälä on äiti, Colour Box -yrityksen perustaja, perhetyön johtaja, kehittäjä ja ohjaaja, ratkaisukeskeisen kuvataideterapian ohjaaja, vanhemmuusvalmentaja, Toimiva perhe- kouluttaja, Turvallisemman tilan asiantuntija ja traumasensitiivinen ryhmänohjaaja.