03.05. Onneksi olkoon: Outi | Palaute
Oulunkylän puukirkko

Oulunkylän seurakunta

23.01.2024, 10:50
Vilkkaan liikenneväylän vieressä Siltavoudintiellä seisoo Oulunkylän puukirkko. Alun perin rukoushuoneeksi tehty rakennus palvelee ruotsinkielistä Petruksen seurakuntaa ja Oulunkylän seurakuntaa. Se on suosittu kaste- ja vihkikirkko.
Ilmakuva Oulunkylän vanhasta kirkosta.

‍Oulunkylän puukirkko on rakennettu 1905 Evankeliumiyhdistyksen rukoushuoneeksi osittain oulunkyläläisin talkoovoimin. Kun Oulunkylän seurakunta vuonna 1919 perustettiin, rukoushuoneesta tehtiin väliaikainen kirkko. Seurakunta osti sen yhdistykseltä vuonna 1950. Kirkko palveli oulunkyläläisten pääkirkkona uuden kirkon valmistumiseen vuonna 1972 asti. Sen jälkeen tunnelmallinen puukirkko on ollut suosittu kaste- ja vihkikirkko.

Rukoushuoneen piirustukset ovat rakennusmestari Karl Fredrik Bergmanin. 1978 sattuneen tulipalon jälkeen kirkko remontoitiin ja vihittiin uudelleen käyttöön. Kellotapuli kirkon viereen valmistui vuonna 1932.

Kirkon alttarilla on kuvanveistäjä Harald Sörensen-Ringin pronssikohokuva Jeesus siunaa lapsia vuodelta 1909. Kuvan on kirkkoon lahjoittanut rakennusmestari Bergmanin vävy Uno Staudinger.

Kirkon esineistöön kuuluu hopeaseppä, akateemikko Bertel Gardbergin hopeakannu ja malja vuodelta 1973. Kirkossa säilytetty kirjaliina saattaa kuulua Suomen Käsityön Ystävien varhaisimpaan kirkkotekstiilituotantoon. Se konservoitiin vuonna 2005.

Kirkossa on myös marmorinen, alun perin ruotsinkielisen yhteiskoulun seinällä ollut Pro Patria -taulu, johon on kirjattu koulun sodassa kaatuneiden oppilaiden nimet. Moni heistä oli kastettu, päässyt ripille ja lopulta siunattu hautaan Oulunkylän puukirkossa.‍