13.05. Onneksi olkoon: Kukka, Floora | Palaute
Oulunkylän kirkko

Rippikouluissa elettiin tänäkin kesänä nuorten näköistä elämää Jumalan kasvojen edessä

06.09.2021, 10:57 /  päivitetty 06.09.2021, 10:58
Rippikoululaisia piirissä kädet toistensa olkapäillä

Vuoden 2021 rippikoulukesä on päätöksessään ja lokakuun aikana on jo ilmoittautuminen ensi vuoden ripareille.

Oulunkylän seurakunnassa järjestettiin kesällä kuusi rippikoulua, joihin osallistui yhteensä 122 nuorta.

– Ripari on edelleen vahva ikäkausikokemus. Lukuisista nuorista huokui tänä vuonna innostus siitä, että he pääsevät koronavuoden jälkeen leirille viettämään aikaa toistensa seurassa, solmimaan ystävyyssuhteita ja pohtimaan elämän isoja ja syviä kysymyksiä, rippikoulupastori Johanna Elo kertoo.

Rippikoulut toimivat myös työllistäjänä. Oulunkylän seurakunta palkkasi leireille kolme opetusvastuussa olevaa teologian opiskelijaa ja 13 apuohjaajaa, joiden pääasiallinen tehtävä oli valvoa yöllä leiriläisten turvallisuutta. Lähes 40 vapaaehtoisen isosen voimin leireillä pidettiin huolta siitä, ettei kukaan jäisi yksin.

Nykyään rippikoulussa ei ole loppukoetta, päinvastoin: nuoret saavat itse asettaa riparille tavoitteita ja arvioida niiden toteutumista sekä kertoa, minkä kouluarvosanan antaisivat rippikoululleen.

Oulunkylän seurakunnan nuoret antoivat riparilleen kouluarvosanaksi keskimäärin 9,2. Tyytyväisyys näkyi myös isoskoulutukseen ilmoittautuneiden määrässä: Syyskuussa käynnistyi isoskoulutus, johon ilmoittautui 50 uutta isoskoulutettavaa.

Syyskuun lopussa lähetämme vuonna 2007 syntyneille seurakuntamme jäsenille kutsun rippikouluun. Ilmoittautuminen on 1.31.10.2021. Seurakuntamme nettisivuille tulee infoa rippikouluista ennen ilmoittautumisen alkamista.