25.04. Onneksi olkoon: Markku, Marko, Markus | Palaute
Munkkivuoren kirkko

Munkkivuoren kirkosta luovutaan, koska kirkon peruskorjaustulisi seurakunnalle liian kalliiksi  – ”Raskain mahdollinen päätös”

14.12.2022, 19:05
Munkkivuoren kirkon risti talvella

Munkkiniemen seurakuntaneuvosto päätti kokouksessaan 14.12.2022 luopua Munkkivuoren kirkosta ja seurakuntatalosta vuoden 2024 lopussa. Päätös johtuu Helsingin seurakuntayhtymän määrärahaleikkauksista, jotka kiristävät seurakunnan taloutta.

– Kirkosta luopuminen on raskain mahdollinen päätös, jonka eteen seurakunta voi joutua. Kukaan meistä ei olisi halunnut luopua kummastakaan kirkostamme, mutta taloudellisen tilanteen vuoksi muuta vaihtoehtoa ei ollut. Puntarointi kahden kirkon välillä ei ollut helppoa, mistä kertoo sekin, että päätös ei ollut yksimielinen” sanoo kirkkoherra Päivi Vähäkangas.

Munkkivuoren kirkon tarvitsema peruskorjaus osoittautui liian kalliiksi

Munkkivuoren kirkko vaatisi lähivuosina laajan peruskorjauksen. Kirkon korjauskulut sekä tiedossa olevat tulevat määrärahaleikkaukset kasvattaisivat seurakunnan budjetin alijäämän niin suureksi, ettei seurakunta pystyisi enää toimimaan. Seurakuntaneuvosto arvioi, että kalliimmasta kirkosta luopuminen turvaa parhaiten sen, että seurakunta pystyy tulevaisuudessakin olemaan läsnä koko Munkinseudulla.

– Kotikirkko on monelle erityisen merkityksellinen. Ymmärrän, että tärkeästä ja rakkaasta kirkosta luopuminen aiheuttaa surua. Seurakunta ei kuitenkaan tule katoamaan Munkkivuoresta. Suunnittelemme jo, mitkä ovat jatkossa parhaat tavat toimia koko seurakunnan alueella, Vähäkangas sanoo.

Munkkivuoren kirkko sulkee ovensa kahden vuoden kuluttua

Kirkosta luopumiseen on varattu kahden vuoden siirtymäaika. Vuoden 2025 alusta lähtien seurakunnalla on käytössään ainoastaan Munkkiniemen kirkko.

– Päätöksen myötä palaamme tilanteeseen, jossa Munkkiniemen seurakunta oli alkuvuosinaan, kun Munkinseudulla oli vain yksi kirkko. Munkkiniemen kirkko on kuitenkin kirkko keskellä kylää, kun sijaintia katsotaan koko Munkinseudun näkökulmasta, toteaa seurakuntaneuvoston puheenjohtaja Eeva-Liisa Koltta-Sarkanen.

Munkkiniemen kirkkoa käyttävät nykyisin seurakunnan lisäksi myös ruotsinkielinen Petruksen seurakunta, kaksi partiolippukuntaa, jumalanpalvelusyhteisö Verkosto sekä kansainvälinen seurakunta. Tavoitteena on, että tulevaisuudessakin yhteiskäyttö monen toimijan kesken olisi mahdollista.

– Munkkiniemessä on parhaimmillaan neljä messua yhden sunnuntain aikana. Kompaktista koostaan huolimatta kirkko on toimiva ja kotoisa. Tahdomme, että meillä on kirkko, jossa ovet ovat aina auki, jonne on helppo poiketa kadulta ja jossa on tarjolla kahvia, seuraa ja monimuotoista hengellisyyttä, Vähäkangas sanoo. – Uskon, että voimme yhdessä rakentaa Munkkiniemestä tällaisen kirkon.