20.04. Onneksi olkoon: Nella, Neela, Lauha | Palaute
Munkkiniemen seurakunta

Uusi strategia
julkaistiin: aiomme olla toivon ja kasvun puolustajia

16.09.2022, 11:26 /  päivitetty 16.09.2022, 11:28
Munkkiniemen seurakunnan uuden strategian rakentaminen aloitettiin tammikuussa 2022 alueen asukkaita kuulemalla.
Strategia Munkkiniemen seurakunta

Munkkiniemen seurakunnan strategiaprosessi aloitettiin alkuvuodesta 2022 strategiahaastatteluilla, joissa kuultiin alueen asukkaiden näkemyksiä hyvästä elämästä Helsingissä ja asukkaiden roolista siinä. Strategiaa työstettiin eteenpäin yhdessä strategiatyöryhmän, työntekijöiden ja seurakunnan luottamushenkilöiden kanssa kevään aikana, hiottiin lopulliseen muotoonsa ja hyväksyttiin seurakuntaneuvoston kokouksessa 14.9.2022.

Seurakuntien toimintaympäristöt muuttuvat lähivuosina. Talous tulee kiristymään ja joistakin tiloista joudutaan luopumaan myös Munkkiniemen seurakunnassa. Munkkiniemen seurakunnan johtajan Päivi Vähäkankaan mukaan seurakunnan läsnäolo ihmisten arjessa pyritään kuitenkin säilyttämään, vaikka muoto muuttuisikin. ”Strategian mukaan seurakunta on keskellä elämää – tästä tullaan pitämään kiinni myös jatkossa” Vähäkangas sanoo. "Munkkiniemen seurakunta on kaikkia alueen asukkaita varten. Haluamme, että myös he, jotka eivät osallistu seurakunnan toimintaan, voivat kokea seurakunnan omakseen - ja voisivat kokea iloa ja ylpeyttä omasta seurakunnastaan."

Seuraavaksi siirrytään sanoista tekoihin: Nyt kun strategia on hyväksytty, alkaa vaihe jossa rakennetaan sitä mitä strategia käytännössä tarkoittaa. Strategian toteuttamista, konkreettisten tavoitteiden asettamista sekä mittareita seurantaa varten työstetään syksyn 2022 aikana seurakunnan johtotiimin ja työntekijöiden kesken konsultin johdolla.

Munkkiniemen seurakunnan strategia

Näin näemme

• Tarvitsemme merkityksellisyyttä, johonkin kuulumista ja tilaisuutta olla rakentamassa hyvää.

• Meitä innostaa ihmisten kohtaaminen, yhdessä toimiminen.

• Olemme arvostettu yhteistyökumppani ja uudistumiskykyinen yhteisö.

• Teemme rohkeasti vastuullisia ratkaisuja.

Tähän sitoudumme

• Seurakunta on aina olemassa sinua varten

• Seurakunta on keskellä elämää.

• Seurakunta on” koti poissa kotoa”.

• Seurakunta edistää ja tukee hyvää elämää ja erilaisia tapoja olla kristitty.

• Seurakunta puolustaa tasa-arvoa, yhdenvertaisuutta ja kestävää elämäntapaa.

• Seurakunnasta voi olla iloinen ja ylpeä.

Tätä kohti kuljemme

• Munkkiniemen seurakunta nähdään alueella toivon ja kasvun puolustajana.