14.05. Onneksi olkoon: Tuula | Palaute
Munkkiniemen seurakunta

Uuden vuoden alussa keskustelukumppanina Irja Askola

09.01.2019, 17:19 /  päivitetty 09.01.2019, 17:26
Suosittu Miksi olen olemassa -luentosarja jatkuu keskiviikkona 30.1.2019 klo 11.30 Munkkivuoren kirkossa. Irjan päivän vieraana on Suomen ensimmäinen naispiispa, runsas vuosi sitten eläkkeelle jäänyt Irja Askola.
henkilökuva

Irja Askola teki vaikuttavan ja kansainvälisen kirkollisen uran, ja hänet tunnetaan vieraanvaraisena seurakuntalaisten kanssa keskustelijana. Muistijälkiä menneiltä vuosilta on monta: Askolan runot elävät lukijoiden sydämissä, Askolan virallinen muotokuva oli valokuva, hän sai Minna Canth-palkinnon, ja hänet vihittiin Helsingin yliopiston kunniatohtoriksi yhtä aikaa Saksan liittokansleri Angela Merkelin ja Suomen tasavallan presidentin kanssa.

Viimeksi Irja Askola on antanut haastatteluja eläkkeelle jäämisen muutoksesta. Hän on yksi niistä suomalaisista, jotka ovat avoimesti puhuneet uupumuksestaan vaativan työn jälkeen. Askola on puhunut myös mykkyydestä, joka ympäröi häntä, kun hän menetti isänsä 8-vuotiaana. Energiaa hän on saanut viime vuoden aikana suomalaisista lapsista, joita hän tapasi päiväkodeissa viikoittain.

Miksi olen olemassa -luentosarja jatkuu kevään ajan kerran kuukaudessa. Tilaisuus alkaa uuden virren opettelulla, sitten on vuorossa vieraan kohtaaminen ja lopuksi klo 13 yhteinen ateria. Tarkoituksena on, että Irjan päivillä kirkossa ehtii käymään vaikka lounastunnilla.