20.04. Onneksi olkoon: Nella, Neela, Lauha | Palaute
Munkkiniemen seurakunta

Päivi Vähäkangas on Munkkiniemen uusi kirkkoherra

17.03.2021, 20:02 /  päivitetty 17.03.2021, 20:14
Munkkiniemen seurakunnan uudeksi kirkkoherraksi on valittu teologian tohtori, pastori Päivi Vähäkangas.
Kasvokuva Päivi Vähäkankaasta

Seurakuntaneuvosto teki valinnan kokouksessaan keskiviikkona 17.3.2021. Vaalissa Päivi Vähäkangas sai 10 ääntä, Laura Leverin 4 ääntä ja Stiven Naatus yhden äänen.

Valinta vahvistetaan valitusajan jälkeen. Vähäkangas aloittaa tehtävässään arviolta kesän 2021 aikana.

Munkinseudulle moderni paimen

Valinnassa painotettiin erityisesti henkilöjohtamisen ja strategisen johtamisen taitoja sekä henkilön sopivuutta juuri Munkkiniemen alueen sekä sen seurakunnan työyhteisön kirkkoherraksi.

”Vähäkankaalla on vankkaa kokemusta työskentelystä pappina ulkomailla seurakunnissa, joiden toiminta perustuu seurakuntalaisten osallistumiseen ja sitouttamiseen”, seurakuntaneuvoston puheenjohtaja Eeva-Liisa Koltta-Sarkanen sanoo.

Vähäkankaan vahvuuksiksi katsottiin myös hänen uudistava ja analyyttinen työotteensa, kuunteleva ja yhteistyökykyinen johtamistapansa sekä kokemus seurakuntaneuvoston jäsenyydestä.

Vähäkangas on lisäksi esiintynyt aktiivisesti ja menestyksellisesti julkisuudessa eri alustoilla. Yhtenä Taantuvan tasa-arvon kirkko -kirjan kirjoittajana Vähäkangas palkittiin Kirkon tasa-arvopalkinnolla vuonna 2020.

Valintaprosessi oli kaksivaiheinen

Kirkkoherran valintaprosessi oli kaksivaiheinen. Ensimmäisellä kierroksella vaalityöryhmä haastatteli kaikki kuusi hakukelpoista hakijaa.

Heistä seurakuntaneuvosto valitsi neljä kärkiehdokasta, joiden katsottiin parhaiten täyttävän viran erityiset tarpeet. Kärkihakijat osallistuivat paneelikeskusteluun, joka lähetettiin suorana verkossa maaliskuun alussa. He myös toteuttivat videohartaudet haluamastaan aiheesta.

Vaalityöryhmä haastatteli hakijat toiseen kertaan ulkopuolisen johtajuusarvioinnin pohjalta. Kokonaisarvioinnissa Päivi Vähäkankaan arvioitiin täyttävän hakijoista parhaiten Munkkiniemen seurakunnan kirkkoherran viran erityiset tarpeet.

”Seurakunnan urbaani toimintaympäristö muuttuu jatkuvasti ja taloustilanne on haastava. Uskon, että Vähäkankaan johdolla pystymme kehittämään seurakuntaa yhdessä seurakuntalaisten, luottamushenkilöiden ja työntekijöiden kanssa”, Eeva-Liisa Koltta-Sarkanen sanoo.