15.05. Onneksi olkoon: Sofia, Sonja, Sohvi | Palaute
Munkkiniemen seurakunta

Jumalanpalveluksessa Angolan Luandassa

08.02.2022, 13:54 /  päivitetty 12.09.2022, 13:44
Tuula Pelkonen vieraili jumalanpalveluksessa matkallaan Angolan pääkaupungissa Luandassa
Jumalanpalveluksessa Angolan Luandassa

On riemu, kun saan tulla sun Herra temppeliis… (Virsi 195:1)

Tämän kynttilänpäivän messussa kerrottiin siitä, miten Jeesuksen vanhemmat toivat pienen Jeesus-vauvan temppeliin. Vanha Simeon otti Jeesus-lapsen syliinsä, ylisti Jumalaa ja sanoi: … Minun silmäni ovat nähneet sinun pelastuksesi, jonka olet kaikille kansoille valmistanut. (Luukas 2:28–31)

Myös minä olen saanut mennä kirkkoon ja jumalanpalvelukseen pienestä pitäen. Ulkomaanmatkoillakin olen pyrkinyt käymään kirkoissa ja jumalanpalveluksissa mahdollisuuksien mukaan. Näin tein myös viime loka-marraskuussa Luandan miljoonakaupungissa, Angolan pääkaupungissa, minkä lastensairaalassa olin tekemässä tutkimustyötä.

Lähdimme jumalanpalvelukseen Filippiläis-seurakunnan köyhässä kaupunginosassa sijaitsevaan kirkkoon Teija Lievosen, Suomen Lähetysseuran työntekijän kanssa. Meidät toivotettiin tervetulleiksi heti ovella. Jumalanpalveluksen osiot olivat lähes samanlaisia kuin Suomessa. Synnintunnustuksen lausuimme maahan polvistuen. Nuorten lauluryhmä ja naisten kuoro lauloivat vuorotellen, välillä portugaliksi, välillä perinteisillä heimokielillä. Filmasin naisten iloista laulua: ”Kulkekaamme Jeesuksen kanssa”. Saarnan jälkeen oli ilmoitusten vuoro. Yksi äiti toi seurakunnan eteen poikansa, joka kertoi avioliittoaikeestaan ja pyysi esirukousta. Minä sain kertoa terveisiä Suomesta ja Munkkiniemen seurakunnastakin.

Korona-aikana jumalanpalveluksessa oli ehkä vain puolet tavallisesta väkimäärästä. Joka toinen istuin oli tyhjä ja kaikki käyttivät kasvomaskia. Olimme iloisia, että kaikesta huolimatta saimme tulla yhteen. Jumalanpalvelukseen jälkeen kokoonnuimme vielä kirkon pihalle tervehtimään toisiamme ja vaihtamaan kuulumisia.

Naisten kuoro jumalanpalveluksessa Angolan Luandassa

Virsi 448