20.04. Onneksi olkoon: Nella, Neela, Lauha | Palaute
Munkkiniemen seurakunta

Hallinto - Munkkiniemen seurakunta

13.04.2023, 14:43
Munkkiniemen seurakunnan toimintaa johtaa kirkkoherra Päivi Vähäkangas ja seurakuntalaisten vaaleilla valitsema seurakuntaneuvosto. Neuvoston kokouksia johtaa varapuheenjohtaja Kati Solastie.
Munkkiniemen seurakunta on yksi Helsingin seurakuntayhtymän seurakunnista. Helsingin seurakuntayhtymässä ylintä päätösvaltaa käyttää yhteinen kirkkovaltuusto.

Jäsenmäärä

Munkkiniemen seurakunnassa on jäseniä 10 386 (tilanne 1.7.2022). Jäsenprosentti oli heinäkuun 2022 alussa 61,2, mikä on toiseksi korkein Helsingin suomenkielisistä seurakunnista.

Seurakuntavaalit 2022

Munkkiniemen seurakunnan alueella äänestysprosentti seurakuntavaaleissa 2022 oli 12,8 %. Se oli kolmanneksi korkein Helsingin seurakuntien äänestysprosenteista.

Luottamushenkilöt 2023-2026

Seurakuntavaaleissa valittiin 14 luottamushenkilöä. He muodostavat Munkkiniemen seurakunnan seurakuntaneuvoston, joka käyttää päätösvaltaa mm. budjettiin ja henkilöstöön liittyvissä seurakunnan asioissa.

Luottamushenkilöistä neljä valittiin lisäksi Helsingin seurakuntayhtymän yhteiseen kirkkovaltuustoon, johon kuuluu edustajia kaikista Helsingin seurakunnista, ja joka päättää koko Helsingin seurakuntayhtymää koskevia asioita. Se esimerkiksi hyväksyy seurakuntayhtymän toiminta- ja taloussuunnitelman.

Arento-Manerva, Anne

Bingham, Kenrick

Castrén, Maaret, yhteisen kirkkovaltuuston jäsen

Hirsjärvi, Ilmari

Kalema, Timo

Kananoja, Visa

Moilanen, Helena, yhteisen kirkkovaltuuston jäsen

Palomäki, Jenni

Pelkonen, Tuula

Rautkorpi, Tiina

Saurama, Anna, yhteisen kirkkovaltuuston jäsen

Solastie, Kati, seurakuntaneuvoston varapuheenjohtaja, yhteisen kirkkovaltuuston jäsen

Tsokkinen, Anni

Ålander, Jussi

Luottamushenkilöiden itse antamat yhteystiedot löydät täältä.

Seurakunnan organisaatio

Munkkiniemen seurakuntaa johtaa kirkkoherra Päivi Vähäkangas yhdessä seurakuntaneuvoston kanssa. Operatiivisen johtamisen tukena kirkkoherralla on johtotiimi, johon kuuluu kaksi lähiesihenkilönä toimivaa työntekijää: johtava diakoniatyöntekijä Mia Salmio sekä lastenohjaaja Leena Eronen.

Seurakuntaneuvosto on valinnut keskuudestaan seuraavat työryhmät:

Valmisteluvaliokunta valmistelee seurakuntaneuvoston kokouksia. Ryhmään kuuluvat kirkkoherra Päivi Vähäkangas, seurakuntaneuvoston sihteeri Riikka Kuusisalo, seurakuntaneuvoston varapuheenjohtaja Kati Solastie sekä Timo Kalema ja Tiina Rautkorpi.

Taloustyöryhmä valmistelee seurakunnan talouteen sekä testamentteihin ja lahjoituksiin liittyviä asioita. Ryhmään kuuluvat kirkkoherra Päivi Vähäkangas, Anne Arento-Manerva, Visa Kananoja sekä Jussi Ålander.

Kolehtityöryhmä valmistelee ehdotuksen seurakunnan kolehtikohteista. Ryhmään kuuluvat seurakuntasihteeri Ulla Rytkönen, Tuula Pelkonen, Anni Tsokkinen sekä Anna Saurama.

Kiinteistötyöryhmä valmistelee kiinteistöön liittyviä asioita ja erityisesti seurakunnan tulevaa muuttoa Munkkivuoresta Munkkiniemeen. Ryhmään kuuluvat työntekijöistä Päivi Vähäkangas, Mia Salmio, Leena Eronen, Marko Lahtinen ja Senni Valtonen sekä luottamushenkilöistä Kenrick Bingham, Ilmari Hirsjärvi ja Maaret Castrén.

Henkilöstö

Munkkiniemen seurakunnassa on noin 20 työntekijää: pappeja, kanttoreita, diakoniatyöntekijöitä, lastenohjaajia, suntioita, nuorisotyönohjaaja, seurakuntasihteeri ja alueviestijä. Lisäksi toiminnassa voi olla mukana projektityöntekijöitä.

Kullekin tehtäväalueelle on nimetty sekä työntekijöiden että seurakuntaneuvoston joukosta vastuuhenkilöt, jotka ideoivat ja kehittävät kyseisen alueen työtä ja kokoavat tarvittaessa työryhmiä. Alla oleviin henkilöihin voi olla suoraan yhteydessä, mikäli on ideoita toimintaan liittyen tai haluaisi olla mukana tekemässä jotakin.

• Lähetys ja kansainvälinen vastuu: työntekijöistä pastori Jouni Hartikainen, luottamushenkilöistä Tuula Pelkonen. Lisäksi toimii kaikille avoin Lähetyksen ja kansainvälisen vastuun työryhmä, joka suunnittelee lähetystyön toimintamuotoja sekä keräyksiä.
  • Kasvatus: työntekijöistä lastenohjaaja Mirka Räsänen, luottamushenkilöistä Jenni Palomäki
  • Tapahtumat: työntekijöistä suntiot Marko Lahtinen ja Satu Hakala, luottamushenkilöistä Ilmari Hirsjärvi
  • Jumalanpalvelus: työntekijöistä kanttori Senni Valtonen ja pastori Riikka Kuusisalo, luottamushenkilöistä Anni Tsokkinen
  • Diakonia: työntekijöistä diakoniatyöntekijät Mia Salmio, Heli Erkkilä ja Heidi Karvinen, luottamushenkilöistä Timo Kalema