19.04. Onneksi olkoon: Pilvi, Pälvi | Palaute
Munkkiniemen kirkko

Munkkiniemen kirkkoherran valinnassa alkaa uusi vaihe

19.01.2021, 11:37 /  päivitetty 20.01.2021, 07:36
Kuvassa vasemmalla Munkkivuoren kirkko ja oikealla teksti: Kenestä uusi kirkkoherra?

Munkkiniemen seurakunnan uuden kirkkoherran valinnassa siirrytään seuraavaan vaiheeseen. Helsingin hiippakunnan tuomiokapituli antaa arvionsa hakijoista istunnossaan keskiviikkona 20.1. Samalla seurakuntaneuvosto aloittaa valintaprosessin hakijoiden kanssa.

”Tämä on tärkeä ja kiehtova vaihe. Meillä on hyviä hakijoita, joista valitsemme seurakuntaamme sopivimman kandidaatin”, seurakuntaneuvoston puheenjohtajana toimiva Eeva-Liisa Koltta-Sarkanen toteaa.

Ensimmäisessä vaiheessa kaikki virkaan pätevät ehdokkaat esitellään seurakunnan verkkosivuilla, kirkkoherranvalinnan ajankohtaissivustolla ja Munkinseutu-lehdessä.

Virkaan ovat hakeneet Töölön seurakunnan seurakuntapastori Otto Alanen, Rekolan seurakunnan seurakuntapastori Laura Leverin, Kirkkohallituksen toiminnallisen osaston jumalanpalvelus- ja yhteiskunta-asiantuntija Stiven Naatus, Nurmijärven kirkonkylän piirikappalainen Anna-Kaisa Tenhunen, Hangon kirkkoherra Johannes Tikka, Kirkkohallituksen ulkoasiain osaston ulkosuomalaistyön asiantuntija Päivi Vähäkangas ja Leppävaaran seurakuntapastori Kaisa Yletyinen.

Tavoitteena on edetä valintaprosessissa niin, että seitsemästä hakijasta olisi valikoitunut helmikuun loppupuolella pienempi joukko, johon seurakuntaneuvoston asettama vaalityöryhmä sekä koko neuvosto tutustuu tarkemmin.

Seurakunta osallistuu,

seurakuntaneuvosto valitsee

Munkkiniemen seurakunnan kirkkoherranvaali järjestetään välillisenä vaalina. Se tarkoittaa, että seurakuntaneuvosto tekee ehdotuksen tuomiokapitulille kirkkoherraksi valittavasta ehdokkaasta.

”On kuitenkin tärkeää, että myös seurakuntalaiset kertovat meille luottamushenkilöille mielipiteensä päätöksemme tueksi”, Koltta-Sarkanen muistuttaa.

Tällä hetkellä tavoitteena on, että seurakuntaneuvosto voisi valita uuden kirkkoherran kokouksessaan 17.3.2021.

Seurakuntalaisille halutaan myös antaa mahdollisuus tutustua ehdokkaisiin, vaikka he eivät voi itse äänestää uutta paimenta. Tarkoitus on esitellä hakijoita monipuolisesti.

Toistaiseksi koronaviruksen aiheuttamien kokoontumisrajoitusten kesto on arvoitus, joten yleisötilaisuuksien järjestäminen on epävarmaa.

Esittelyjä on kuitenkin varmasti tiedossa verkkosivuilla sekä sosiaalisessa mediassa. Lisäksi hakijoista ja valintaprosessista kerrotaan Munkinseutu-lehdessä.

Leo Glad jää eläkkeelle helmikuun alusta lähtien. Kirkkoherran virkaa hoitaa tällä hetkellä Tarja Frilander.