27.04. Onneksi olkoon: Merja, Meea | Palaute

Yhteisvastuukeräys 2024 Mikaelin seurakunnassa - tee avusta nuorille totta

Mikaelin seurakunta

26.01.2024, 13:10 /  päivitetty 26.01.2024, 16:07
Vuonna 2024 Yhteisvastuu auttaa haavoittuvimmassa asemassa olevia nuoria. Keräys alkaa kynttilänpäivänä 4.2. Keräykseen voi lahjoittaa ympäri vuoden.
Kolme nuorta ulkona istumassa. Kaksi heistä on vierekkäin selin kolmanteen, yksin istuvaan henkilöön, joka näyttää selaavan puhelintaan.

Yhteisvastuu auttaa nuoria Suomessa ja maailmalla

Vuonna 2024 avun vievät perille HelsinkiMissio, Suomen evankelis-luterilaisen kirkon seurakunnat ja Kirkon Ulkomaanapu. Kerätyt varat käytetään syrjäytymisvaarassa olevien nuorten ja heidän mahdollisuuksiensa tukemiseen Suomessa ja maailmalla.

Tee kaverista totta

Yksinäisyys on ahdistava, yksilöllinen kokemus ulkopuolisuudesta ja erillisyydestä. Tällä hetkellä yläkoulun ja toisen asteen opiskelijoista noin 14 % kokee yksinäisyyttä. Yhteisvastuu tarjoaa Helsinki Mission kanssa tukea kotimaan yksinäisille nuorille. Helsinki Missio auttaa yksinäisiä nuoria tarjoamalla kriisi- ja keskusteluapua ympäri Suomen

Tee koulutuksesta totta

Kirkon Ulkomaanapu tekee työtä Ugandassa kuudella pakolaisasutusalueella. Koulutushankkeiden avulla parannetaan koulutuksen saatavuutta rakentamalla uusia ja turvallisia luokkahuoneita, järjestämällä kouluun paluuseen kannustavia kampanjoita ja lisäämällä tietoa koulutuksen tärkeydestä sekä jakamalla oppimateriaaleja ja hygieniapakkauksia.

Näin keräystuotto jakautuu

Noin 60 % keräystuotosta ohjataan Kirkon Ulkomaanavun katastrofiavun kautta kansainväliseen apuun.

Noin 20 % tuotoista suunnataan vuosittain valittavaan, vaihtuvaan kohteeseen Suomessa.

Noin 20 % keräystuotosta jää keräävälle seurakunnalle monipuoliseen avustus- ja auttamistoimintaan.

Helsinki Mission kuvassa nuori henkilö katsoo vinosti vasemmalle alas.
Helsinki Mission School to Belong -ohjelma auttaa kouluyhteisöä tunnistamaan ja lievittämään nuorten kokemaa yksinäisyyttä sekä tarjoaa työkaluja yksinäisyyteen puuttumiseen. Nuorten kriisipiste tarjoaa nuorille matalan kynnyksen ammatillista keskusteluapua ja vapaaehtoisen tukihenkilön tarjoamaa tukea.

Kirkon Ulkomaanavun kuvassa ugandalainen nuori luokkatovereiden keskellä.