25.04. Onneksi olkoon: Markku, Marko, Markus | Palaute

voimavara helsinkiläisissä lähiöissä”

12.05.2023, 12:52
Roberto

Vartiokylän kirkon iltapäiväkerhossa on lokakuusta lähtien häärinyt siviilipalvelustaan suorittava Bobby, laajasalolainen Roberto Marquez.

-Montaa tällaista paikkaa ei ollut tarjolla sivareille. Tämä on paljon monipuolisempaa kuin pelkkä kouluavustajan työ. Iltapäiväkerho kuulosti hauskalta ja puhutteli. Sitten hain ja sain paikan, opettajankoulutuksen pääsykokeisiin parhaillaan valmistautuva Bobby kertoo.

Tyytyväisempää miestä saa hakea. Ravintola-alalla työskennelleenä ja intohimoisena ruuanlaittajana hän vastaa lasten ruokailuista, ja saa auttaa lapsia askarteluissa, läksyissä ja pihaleikeissä. Täydellinen kombo!

-Olen perheestä, jossa on paljon opettajia. Molemmat isovanhemmat olivat luokanopettajia, samoin ukin täti miehineen. Aikoinaan vietin paljon aikaa vaarin kanssa koululla, ja olen oppinut arvostamaan sitä työtä. Koen, että olen aika hyvä lasten kanssa, minulla on itseä nuorempia sisaruksia, joita olen hoitanut.

Bobbyn äiti on chileläinen ja isä suomalaisamerikkalainen. Kotikielenä on espanja, mutta Bobby on lapsesta asti oppinut suomen ja puhuu sitä sujuvasti.

- Olen tajunnut, että kirkko on suuri voimavara helsinkiläisissä lähiöissä. On tärkeää, että lapsilla on turvallinen paikka koulun jälkeen. Täällä Vartiokylän kirkolla lapsille on liikuntasali: mahdollisuus harrastaa jalkapalloa ja sählyä tai osallistua kässä- ja kokkikerhoihin.

-Kirkko on tarjonnut mulle parhaimman sivarikokemuksen, mitä olisin voinut toivoa. Minuun on lisäksi tehnyt vaikutuksen, että kirkko tarjoaa esimerkiksi neuropoikkeaville ihmisille mahdollisuuksia löytää työ- tai harjoittelupaikka. Olin ihan että wau!

Bobbyn mielestä kirkkoa voi suositella toisillekin sivareille.

-Täällä kokee, että pääsee vaikuttamaan työhön.

Teksti ja kuva: Outi Jaakkola