26.04. Onneksi olkoon: Terttu, Teresa, Tessa | Palaute
Mikaelin seurakunta

Pyhiinvaellukset Itä-Helsingissä kesällä 2023

20.04.2023, 09:26 /  päivitetty 16.05.2023, 14:53
Pyhiinvaeltajia rannalla Itä-Helsingissä. Hiekkamaata, taivaalla kumpuilevia pilviä

Käveleminen hengellisyyden harjoittamisen muotona tunnetaan nimellä pyhiinvaellus. Uskonnollisesti merkittäville paikoille on lähdetty matkojen päähän, mutta myös lähiluonnossa voi kävellä hengellisyyttään hellien.

Itä-Helsingissä pyhiinvaeltaja pääsee kulkemaan vehreissä puistoissa, meren rannalla ja historiallisilla paikoilla. Kesän 2023 pyhiinvaellusten hengellisyyden herättelijänä toimivat niin ympäröivä luonto, alueen kirkot kuin voimauttavan valokuvauksen menetelmät.

Ke 7.6. klo 13 – n. 16 Mikaelinkirkolta Puotilan kappelille

Lähtö Mikaelinkirkon edestä. Reitti kulkee Mellunkylän viljelypeltojen kautta Linnavuorelle ja Vanttikallion hautaröykkiölle ja jatkuu Rastilan puolta Puotilan kappelille. Matkan pituus noin 7,5 km. Mukaan kannattaa ottaa evästä, juotavaa ja liikkumiseen sopivat vaatteet. Vetäjät Kaisa Kariranta ja Ulla Lumijärvi.

Ke 28.6. klo 13 Valokuvauspyhiinvaellus Merimieskirkolta Puotilan kappelille noin 6 km

Lähtö Merimieskirkolta, Provianttikatu 4, Vuosaari. Reitti kulkee Vuosaaren kallioita pitkin, välillä pysähdytään mietiskelevää kuvaamista varten. Mukaan evästä. liikkumiseen sopivat vaatteet ja kännykkäkamera. Vetäjät Ulla Lumijärvi ja Lea Purhonen.

Ke 12.7. klo 13 Meri-Rastilan kierros Puotilan kappelilta

Puotilan kappelilta Meri-Rastilan rantoja pitkin takaisin Puotilaan. Matkan pituus noin 6 km. Mukaan kannattaa ottaa evästä, juotavaa ja liikkumiseen sopivat vaatteet. Vetäjät Ulla Lumijärvi ja Tiina Kolmonen.

Ke 26.7. klo 13 Östersundomin kirkolta Puotilan kappelille

Bussilla (omakustanteisesti) Östersundomin kirkon tienhaaraan, kävely kirkolle 700m. Sinne pääsee busseilla 831, 831K, 841, 842, 844 Itäkeskuksen suunnasta. Tarkemmat tiedot HSL:n reittioppaasta. Östersundomin kirkolta Kasavuoren luonnonsuojelualueen kautta Puotilaan. Matkan pituus noin 10 km. Mukaan juotavaa, evästä ja liikkumiseen sopivat vaatteet. Vetäjät Kaisa Kariranta ja Lea Purhonen.

La 12.8. liittyminen Pyhän Laurin vaellukselle

Senaatintorilta 17 km ja Vanhankaupunginkoskelta 12 km. Katso tarkemmat tiedot Pyhän Laurin vaelluksesta TÄSTÄ LINKISTÄ.

La 23.9. klo 10 Syksyinen vaellus Matteuksenkirkolta Ramsinniemeen

Matkan pituus noin 11 km. Mukaan kannattaa ottaa evästä, juotavaa ja liikkumiseen sopivat vaatteet. Vetäjät Ulla Lumijärvi ja Lea Purhonen.

La 14.10. klo 10 Matteuksenkirkolta Paavalinkirkolle Viikin luonnonsuojelualueen kautta.

Pitkä vaellus, noin 12 km. Mukaan kannattaa ottaa evästä, juotavaa ja liikkumiseen sopivat vaatteet. Vetäjät Ulla Lumijärvi ja Lea Purhonen.

Lisätietoja Kaisalta: kaisa.kariranta@evl.fi / 050 5766946 tai Ullalta: ulla.lumijärvi@evl.fi / 050 380 0998