03.05. Onneksi olkoon: Outi | Palaute
Mikaelin seurakunta

Päätöksistä tiedottaminen siirtyy ensisijaisesti nettiin – ilmoitustaulut historiaan

28.06.2023, 13:29 /  päivitetty 16.08.2023, 14:05
Heinäkuun alussa voimaan tuleva uusi kirkkolainsäädäntö muuttaa totuttuja tapoja pitää seurakuntien ja seurakuntayhtymien pöytäkirjoja ja päätöksiä yleisesti nähtävillä.
Yleiskuva yhteisen kirkkovaltuuston kokouksesta syyskuussa 2019.

Vast’edes pöytäkirjat ja päätökset julkaistaan ensisijaisesti netissä, käytännössä siis seurakuntien ja seurakuntayhtymän verkkosivuilla. Päätöksistä tiedottamisesta sekä oikaisuvaatimusohjeista ja valitusosoituksista säädetään uudessa kirkkolaissa (652/2023) ja kirkkojärjestyksessä (657/2023).

Seurakuntaneuvostojen, yhteisen kirkkoneuvoston ja yhteisen kirkkovaltuuston pöytäkirjojen lisäksi verkossa julkaistaviksi siirtyvät myös kuulutukset ja ilmoitukset, esimerkiksi virkojen julistaminen auki. Myös valituskelpoiset viranhaltijapäätökset tulevat näkyville nettiin.

Seurakunnan jäsenten tietoon saatettava kuulutus pidetään nähtävillä, jollei muuta säädetä tai salassapitoa koskevista säännöksistä muuta johdu.

Kuulutusten on oltava nähtävillä pääsääntöisesti 14 vuorokautta. Nähtävillä pidettävään pöytäkirjaan tai ilmoitukseen liitetään muutoksenhakuohjeet eli oikaisuvaatimusohjeet tai valitusosoitus. Seurakunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä siitä, kun pöytäkirja on julkaistu yleisessä tietoverkossa.

Pöytäkirjan ja päätöksen nähtävillä pitämisessä otetaan kuitenkin huomioon kirkkolaissa, viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetussa laissa (621/1999) sekä muussa laissa mahdollisesti salassa pidettäväksi säädetyt asiat. Salassa pidettäviä asioita ei luonnollisestikaan julkaista. mutta esimerkiksi pöytäkirjassa näkyy maininta salassa pidettävän asian käsittelystä.

Pöytäkirjassa ja viranhaltijapäätöksessä julkaistaan ainoastaan tiedonsaannin kannalta välttämättömät henkilötiedot, esimerkiksi virkaan tai tehtävään valitun henkilön nimi. Oikaisuvaatimus- ja valitusajan tai esimerkiksi kuulutuksen ilmoitusajan päättyessä myös peruste henkilötietojen näyttämiseen verkkosivustolla päättyy.

Heinäkuu on kokousten ja päätösten osalta käytännössä hiljaista aikaa lomakauden vuoksi. Tälle sivustolle alkaa tulla materiaalia elokuussa syksyn toimintakauden käynnistyessä.

Kirkkoherrojen ja johtavien viranhaltijoiden päätökset:

suomeksi

på svenska

Toimielinten esityslistat ja pöytäkirjat:

Yhteinen kirkkovaltuusto

Yhteinen kirkkoneuvosto