27.04. Onneksi olkoon: Merja, Meea | Palaute
Mikaelin seurakunta

Kun kastat lapsesi, istutat samalla puun Nepaliin

Mikaelin seurakunta

09.11.2023, 16:09
Kuvakollaasi. Lapsi kasteella isän sylissä ja puun istutusta Nepalissa kastetun kunniaksi. Vaaleanpunainen pohja

Mikaelin seurakunnan seurakuntaneuvosto päätti huhtikuussa 2023, että seurakunta lahjoittaa jokaisen kastetun kunniaksi puuntaimen Nepaliin. Suomen Lähetysseura istuttaa puuntaimen paikallisessa metsityshankkeessa.

Kun istutamme puita, niin parannamme paikallisten lasten elämää. Kasvaessaan puuntaimi tarjoaa suojaa, ruokaa ja toimeentuloa yhteen maailman köyhimmistä valtioista.

Kastaessasi lapsen tuet samalla taistelua ilmastonmuutosta vastaan, ja teet hyvää sekä omalle että nepalilaisille lapsille.

Mitä Nepalissa tehdään?

‍Suomen Lähetysseura on työskennellyt Nepalissa jo 1970-luvulta saakka.

Sudurpaschim on yksi Nepalin vähiten kehittyneistä maakunnista. Kun ihmiset eivät ole tietoisia ilmastonmuutoksesta ja Nepalia koettelevista luonnonkatastrofeista, niin niihin ei osata varautua.

Asukkaiden toimeentulo riippuu päivittäisestä palkkatyöstä, ja ruuan saatavuus on epävarmaa. Miehet muuttavat kausiluonteisesti työnhakuun Intiaan. Alle 5-vuotiaat lapset ovat usein aliravittuja, ja perinteisten liesien käyttö heikentää naisten ja lasten terveyttä.

Kun alueen ympäristön tila heikkenee, niin metsät ja biologinen monimuotoisuus häviää elinympäristöstä.

Tätä vastaan Suomen Lähetysseura toimii alueella yhdessä yhteistyökumppaninsa SAHAS-järjestön kanssa seuraavasti:

• luo perustan hyvälle yhteistyölle kuntatason viranomaisten kanssa.

• kampanjoi tietoisuuden lisäämiseksi ilmastonmuutoksesta ja katastrofivalmiudesta.

• valmistelee maa-aluetta esimerkiksi aitaamalla istutusalueita niin, etteivät eläimet pääse syömään taimia.

• jakaa hedelmä-, puutavara-, ja rehupuun taimia.

• toimittaa aurinkoon perustuvan vedenkeruujärjestelmän.