12.05. Onneksi olkoon: Lotta | Palaute

Vapaaehtoistoimintaa Mikaelissa

29.07.2019, 12:05

Mitä on vapaaehtoistoiminta?

Vapaaehtoistoiminta on, kuten nimikin jo kertoo, vapaaehtoisuuteen perustuvaa muiden ihmisten tai yhteisöjen hyväksi tehtävää toimintaa. Sitä siis tehdään omasta halusta, ilman rahallista korvausta. Seurakunnan vapaaehtoisena työntekijä on aina tukenasi ja ohjaamassa omassa tehtävässäsi. Järjestämme vapaaehtoisille myös säännöllisesti virkistäytymistilaisuuksia ja -retkiä.

Miksi tulla mukaan vapaaehtoistoimintaan?

Monelle vapaaehtoiselle suurin syy lähteä mukaan on halu auttaa. Monet myös lähtevät mukaan, koska haluavat tavata uusia ihmisiä, saada uusia kokemuksia tai löytää mielekkään harrastuksen vapaa-aikaan. Usein vapaaehtoistoiminta tuo mukanaan kaikkia näitä! Seurakunnan vapaaehtoistoiminta on myös mitä mainion tapa löytää oma paikkansa toimia seurakunnassa.

Kuka voi ryhtyä vapaaehtoiseksi?

Aivan kuka tahansa! Kunhan itse olet kiinnostunut toimimaan vapaaehtoisena, olemaan ihmisenä ihmiselle, se riittää. Haluamme kutsua juuri sinut mukaan. Jokaista tarvitaan, ja voit osallistua kerran vuodessa tai joka viikko, miten sinulle itsellesi parhaiten sopii. Joihinkin tehtäviin edellytetään erillisen perehdytyskurssin käymistä, mutta useisiin tehtäviin voi hypätä suoraan mukaan.

Millaisia vapaaehtoistehtäviä Mikaelin seurakunnassa on?

Seurakunnan vapaaehtoistehtävien kenttä on laaja, joten jokaiselle löytyy itselle sopiva tehtävä. Haluaisitko käydä seuraa kaipaavan vanhuksen luona juttelemassa? Tai voisitko ohjata pyhäkoulua lapsille? Tulisitko lipaskerääjäksi Yhteisvastuu-keräykseen? Tehtäviä löytyy laidasta laitaan, ja mikäli koet, että jotain puuttuu, kuulemme siitä mielellämme! Voit myös aina olla yhteydessä vapaaehtoistoiminnan koordinaattoriin, ja pohtia yhdessä sitä, millainen tehtävä sopisi juuri sinulle. Mikaelin seurakunnan eri vapaaehtoistehtäviin voit tutustua tarkemmin vapaaehtoistoiminnan esitteestä, joka löytyy alta. Lisäksi vapaaehtoistehtäviä julkaistaan vapaaehtoistyö.fi –sivustolla.

En kuulu kirkkoon, olenko silti tervetullut mukaan?

Kyllä, kirkon jäsenyys ei ole edellytys toimintaan mukaan tulemiselle. Saat tulla juuri sellaisena kuin olet, lämpimästi tervetuloa mukaan!