19.04. Onneksi olkoon: Pilvi, Pälvi | Palaute

Lämminhenkiset kirkkoherra Jukka Pakarisen virkaanasettajaiset Mikaelinkirkolla

23.01.2023, 16:27 /  päivitetty 24.01.2023, 08:22
Kätten päällepano. Jukka Pakarisen virkaanasettaminen. Kuva Jani Laukkanen

Vuoden alussa perustettu uusi Mikaelin seurakunta sai kirkkoherrakseen Jukka Pakarisen, joka toimi aiemmin Vartiokylän seurakunnan kirkkoherrana. Lämminhenkisessä virkaanasettajaismessussa olivat mukana seurakunnan työntekijöitä, seurakuntanuoria, luottamushenkilöitä, kollegoita ja piispa Teemu Laajasalo sekä koko joukko ystäviä, sukulaisia ja työtovereita matkan varrelta. Musiikista vastasi Cantus Novus -kuoro Katri Vanhamäen johdolla.

Piispa kehotti saarnassaan kirkkoherraa suhtautumaan tulevaisuuteen kuin Frank Sinatra. Kuuluisan laulajan hautakiveen kirjattiin ajatus siitä, että parhaat päivät ovat vielä edessä päin - the best is yet to come.

Taivastoivo on siinä vahvana ja puhuttelevana, kun ihmisen omat voimat vääjäämättä hupenevat.

Virrenveisuuta Mikaelinkirkossa Jukka Pakarisen virkaanasettajaisissa 220123. Kuva: Jani Laukkanen
”Yksin en pystyisi taistelemaan. Voiman ja viisauden sinulta saan”, laulettiin alkuvirressä 923.

Piispa Teemu Laajasalo kertasi kirkkoherran vastuulla olevat tehtävät. Saarnaassaan hän muisteli Frank Sinatraa, jolla paras oli vielä edessä päin, vaikka ura oli loppumetreillä. ”Kristuksen toivo ei ole meissä ja meidän teoissamme, vaan Hänessä.”

Tekstinlukijat Valo Hytönen, Sirja Pitkänen ja Roosa Ristlakki Mikaelinkirkossa. Kuva: Jani Laukkanen
Seurakunnan nuoret Valo Hytönen, Sirja Pitkänen ja Roosa Rislakki lukivat päivän tekstit ja evankeliumin, joka kertoi samarialaisesta naisesta ja Jeesuksesta.

Cantus Novus-kuorolaisia pukeutuneena keskiaikaisen tyyisiin kuoropukuihin. Kuva: Jani Laukkanen
Cantus Novus -kuoro esitti keskiaikaisia sävelmiä. Osa niistä kertoi arkkienkieli Mikaelista, jonka veistoshahmo istuu Mikaelinkirkon katolla. Kuoroa johtaa kanttori Katri Vanhamäki.

Katri Vanhamäki soittaa kampiliiraa, etualalla pappeja albat päällä. Kuva: Jani Laukkanen
Kanttori Katri Vanhamäki säesti kuoroa kampiliiralla. Vieressä avustavia pappeja ja muita avustajia.

Jukka Pakarinen pitää kiitospuhetta Mikaelinkirkossa. Taustalla piispa ja pappeja alttarilla. Kuva: Jani Laukkanen
Kiitospuheessaan Jukka Pakarinen kertoi, että kun Mikaelin seurakunta aikonaan erotettiin Vartiokylän seurakunnasta, oli muuan seurakuntalainen tuonut kahtia rikotun savilautasen ja ennustanut, että sitten kun te jälleen yhdistytte niin voitte liimata nämä yhteen. ”Onneksi emme löytäneet lautasta, sillä nyt on aika luoda yhdessä jotain uutta.”

Jukka Pakarinen halaa entistä työntekijää virkaanasettajaisjuhlassa. Kuva: Jani Laukkanen
Paikalla oli sekä entisiä että nykyisiä työtovereita ja ystäviä.

Pariskunta Jukka Pakarisen juhlakahveilla. Kuva: Jani Laukkanen
Hieno päivä myös Veikko ja Sanna-Liisa Pakariselle.

Partiojohtajat Mikaelinkirkossa juhlakahveilla 220123. Kuva: Jani Laukkanen
Mikaelin seurakunta tekee tiivistä yhteistyötä paikallisten partiolippukuntien kanssa. Vasemmalla Vartiovuoren poikien Pyry Vilkko ja oikealla Helsingin Kotkien Elias Orama.

Seurakuntalaisia kahvilla Mikaelinkirkossa. Kuva: Jani Laukkanen
Kahvi ja juhlaleivokset maistuivat.

Yhtymän johto onnittelee Jukka Pakarista virkaanasettajaispäivänä. Kuva: Jani Laukkanen
Työtoverit Helsingin seurakuntayhtymästä onnittelevat. Vas. Stefan Forsén, Riitta Kajander, Jukka Pakarinen, Juha Rintamäki ja Kari Kanala.

Mikaelin srk työntekijät ja piispa yhteiskuvassa 220123. Kuva: Jani Laukkanen
Suurin piirtein tällä joukolla ja yhdessä seurakuntalaisten ja luottamushenkilöiden kanssa suuntaamme eteenpäin. Paras on vielä tulossa!

Kuvat: Jani Laukkanen.