12.05. Onneksi olkoon: Lotta | Palaute
Mikael Agricolan kirkko

Supersuosittu SenioriFoorum täyttää 15 vuotta

15.02.2022, 12:00
Maaliskuun 9. päivä 2007 kokoontui yhteen joukko eläköityneitä ensimmäisen kerran yhteen Meritullin seurakuntatalolle kuuntelemaan asiantuntijaluennoitsijaa. Tuosta luentokerrasta sai alkunsa tapahtuma, joka jatkuu edelleen eikä vuodet ole vieneet tapahtuman suosiota.

SenioriFoorumia oli mukana ideoimassa Ensio Klemi, joka oli hiljattain jäänyt eläkkeelle ja kaipasi ikäisilleen järjestettyä toimintaa. Pääkaupunkiseudun seurakuntalehtiin laitetulla ilmoituksella etsittiin ihmisiä, jotka haluaisivat olla mukana senioreille järjestettävän toiminnan ideoinnissa ja toteutuksessa. Klemin mukaan ilmoittautuneita löytyi noin tusinan verran, pidettiin kokouksia, sovittiin nimestä ja luotiin periaatteelliset linjat. Luentoihin perustuva SenioriFoorum oli syntynyt ja jatkossa kerran viikossa keväisin ja syksyisin kuultaisiin eri alojen ajassa olevia asiantuntijoita eläkkeelle jääneille senioreille. Klemi kertoo, että tapahtuma löi heti itsensä läpi ja osallistujia on siitä alkaen ollut satoja. Ensimmäiset kokoontumiset pidettiin Meritullin seurakuntatalossa, jossa tilat jäivät heti alussa liian pieneksi.

- Tilaan tuotiin lisätuolejakin, mutta vasta tapahtuman siirtäminen Agricolan kirkolle toi lisää tilaa, Klemi kertoo.

Ja Mikael Agricolan kirkolla SenioriFoorum kokoontuu edelleen. Kevätkausi on juuri alkanut ja 9.3. tulee taivalta täyteen 15 vuotta.

- Toiminta on saanut pääkaupunkiseudun senioreiden keskuudessa suuren suosion. Ennen koronaa osallistujia on ollut keskimäärin 300 joka kerta, joskus enemmänkin. Parhaimmillaan osallistujia on ollut yli 600, sanoo edelleen toiminnan suunnittelussa mukana oleva Ensio Klemi.

Tapahtumassa on joka kerta asiantuntijaluennoitsija ja aiheet ovat niin yhteiskunnallisia kuin elämään ja terveyteen liittyviä. Monet luennoitsijoista on myös tunnettuja omalla alallaan. SenioriFoorum järjestetään Kansan Raamattuseuran ja Tuomiokirkkoseurakunnan yhteistyönä.