23.04. Onneksi olkoon: Jyrki, Yrjö, Jyri, Jori, Jiri, Yrjänä | Palaute
Mikael Agricolan kirkko

Taiteiden yössä kuuluu musiikin laaja kirjo

17.08.2017, 13:42 /  päivitetty 25.08.2017, 14:56

Taiteiden yö tuo monipuolisen musiikin keskusta-alueen kirkkoihin. Tuomiokirkossa, Mikael Agricolan kirkossa ja Vanhassa kirkossa kuullaan musiikkia erilaisten kokoonpanojen esittämänä aina elokuvasävelistä tangoon ja kuorolauluun.

Mikael Agricolan kirkossa soi musiikki maan ja taivaan väliltä. You Raise Me Up –konsertti alkaa urkusooloina, jossa kuullaan mm. elokuvamusiikin säveliä, jotka vievät kuulijan fantasia- ja scifimaailman pyörteisiin ja kuljetaan maailmoihin, jotka ovat tuttuja muun muassa elokuvista Star Wars, Pirates of the Caribbean ja Gladiator.

Urkusoolojen jälkeen konsertissa kuullaan Tuomiokirkkoseurakunnan kanttori Pentti Ingerön säveltämää musiikkia Cathedral Band -yhtyeen esittämänä. Laulujen aiheet käsittelevät mm. ystävyyttä, elämää, rukouksia, rakkautta unohtamatta Suomi 100 -juhlavuoden teemaa. Konsertin äänentoistosta, visuaalisesta suunnittelusta ja toteutuksesta vastaa Vili Lahti.

Mikael Agricolan kirkon kesäkonsertit kuvataan urkuparvella ja heijastetaan samanaikaisesti kirkon etuosassa sijaitsevalle valkokankaalle. Näin myös konserttivieraat pääsevät poikkeuksellisesti näkemään yleensä pillistöjen välissä katseilta piilossa olevan urkurin työskentelyä.

You Raise Me Up –konsertti Mikael Agricolan kirkossa, Tehtaankatu 23, to 24.8. klo 19.Urkuja soittaa kirkkomuusikko, Tuomiokirkkoseurakunnan kanttori Pentti Ingerö. Cathedral Band: Pentti Ingerö, laulu, kitara, banjokitara, ukulele; Pauli Halme, kitarat, pedal steel kitara; Antero Priha, trumpetti, flyygelitorvi; Hannu Rantanen, basso; Jartsa Karvonen, percussion. Vapaa pääsy, ohjelma 10 euroa.

Tuomiokirkossa kuullaan kuorojen kavalkadi

Taiteiden yön illassa eri-ikäiset laulajat pääsevät esittämään monipuolista musiikkia kuorojen kavalkadissa.

19.00 Cantores Minores, joht. Hannu Norjanen
19.30 Dominante joht. Seppo Murto
20.00 Kilven Kuoro, joht. Hanna Remes
20.30 Kampin laulu, joht. Kari Turunen
21.00 Hiljaa Ensemble, joht. Jukka Jokitalo
21.30 Cantabile, joht. Dominick Vogt
22.00 SonorEnsemble, joht. Hanna Remes

Vanhassa kirkossa soi tango

Vanhassa kirkossa, Lönnrotinkatu 6, soi torstaina 24.8. klo 20.30 kuumat latinosävelet, kun Taiteiden yön hengessä liuta kirkkomusiikin ammattilaisia, kanttoreita ympäri pääkaupunkiseudun, syventyy tangon maailmaan. Myös yleisö pääsee mukaan laulamaan poikkitaiteellisessa illassa. Cantores Tangores – Yössä taiteiden kanttorit tangon siivillä –konserttiin on vapaa pääsy.