29.04. Onneksi olkoon: Teijo | Palaute

Oulunkylän seurakunta

19.01.2024, 16:53
Tuula Leden kädessään Raamattu

Maunulassa asuva Tuula Leden rakastui Raamattuun 8-vuotiaana kuullessaan koulun uskonnontunnilla jännittäviä Vanhan testamentin kertomuksia.

Uskontotunnin kertomuksista tuli niin tärkeitä, että Tuula alkoi nukkua yönsä uskonnonkirja tyynyn alla. Raamatun kertomukset toivat turvaa, kun öisin joskus pelotti.

Parin vuoden päästä eli 10-vuotiaana Tuula tarttui jo vanhempien vihkiraamattuun ja alkoi lukea sitä itsenäisesti alusta asti. Vanhan testamentin puolelta kiehtova kirja oli Saarnaajan kirja, joka ruokki filosofistakin pohdintaa, mutta myös erilaiset kertomukset Joosefista ja muista Vanhan testamentin sankareista painuivat lapsen mieleen.

Nykyään Tuula vetää Maunulan kirkolla torstaisin Etsijät -raamattupiiriä. Hän myös lukee Raamatun kerran vuodessa läpi.

"Olen ollut mukana raamattupiirien toiminnassa jo 80-luvulta asti. Kun eräässä toisessa seurakunnassa kuulin, ettei siellä ole raamattupiiriä, päädyin yhdessä muutaman muun kanssa perustamaan sellaisen itse", Tuula kertoo.

"Helpoin tapa opiskella Raamattua on yhdessä toisten kanssa. Silloin tulee käytettyä raamatunlukuoppaita, ja niiden avulla Raamatun tekstistä oppii aina jotain uutta. Etsijät -raamattupiirissä päätämme yhdessä, mitä Raamatun kirjaa käymme kauden aikana läpi. Nyt on käsittelyssä Efesolaiskirje".

Sunnuntaina 21.1.2024 vietetään ensimmäistä kertaa Rakastu Raamattuun -päivää Kristittyjen ykseyden rukousviikon yhteydessä.

Teemapäivän tarkoituksena on rohkaista ihmisiä tästedes vuosittain joka tammikuu Raamatun aktiivisempaan lukemiseen.

Ensimmäisen Rakastu raamattuun -päivän kunniaksi on myös avattu ekumeeninen materiaalipankki, jonne on kerätty kaikenlaista Raamattuun liittyvää materiaalia eri kohderyhmille. Tutustu materiaaleihin osoitteessa https://rakasturaamattuun.fi/