30.04. Onneksi olkoon: Mirja, Miia, Mira, Mirva, Mirka, Mirjami, Mirella, Mirkka | Palaute
Meilahden seurakunta

Medialähetyspiiri Näppärät kaksikymmentä vuotta

Vuosaaren seurakunta

20.02.2024, 18:31
Vuosaaressa on jo kahdenkymmenen vuoden ajan toiminut ahkera Näppärien ryhmä, jotka kädentaidoillaan ovat tukeneet medialähetystyötä.
ikoneita ringissä pöydän päällä

Millainen on näppärä? Näppärä on esimerkiksi taitava käsistään, neuvokas, älykäs, hyvä, viisas tai nokkela. Kaikella tavoin, siis näppärä monella tapaa. Näistä ominaisuuksista on ehkä saanut Vuosaaressa jo kahdenkymmenen vuoden ajan kokoontunut Näppärien medialähetyspiirikin nimensä.

Näppärät sai alkunsa vuonna 2004, kun Vuosaareen muuttanut Anni pyöritteli mielessään ideaa seurakunnan käsityökahvilasta. Kahvilaa ei käsitöiden yhteyteen syntynyt, mutta Näppärien piiri aloitti toimintansa Aurinkolahden Myrskylinnussa.

Näppärät ovat tehneet vuosien saatossa lukemattomat leivonnaiset ja muut herkut myyjäisiin, sekä lapaset, villasukat ja muut käsityöt ovat syntyneet näppärissä sormissa.

– Yhtenä vuonna kudoin 120 lapaset, se on siis enemmän kuin kaksi paria viikossa koko vuoden ajan, kertoo Näppärien Ritva.

Kuinka monet käsityöt ryhmässä medialähetyksen hyväksi ovat syntyneet, sitä ei osaa laskea kukaan. Mutta varmaa on, että monet! Vuosien saatossa valikoimakin on muuttunut, uusia ideoita on keksitty ja toteutettu. Joskus ne ovat saaneet syntynsä olemassa olevasta materiaalista, jolle on keksitty käyttöä, kertoo Sirkka. Uutena suosikkina myyjäisissä ovat olleet käsiä lämmittävät muhvit, joiden sisällä levottomille käsille on pientä tunnusteltavaa tai näprättävää. – Nämä ovat olleet suosittuja viemisiä esimerkiksi hoitokoteihin, Näppärät kertovat.

Näppärien käsistä ovat käsitöiden lisäksi valmistuneet myös monet herkut kotiin vietäviksi. Tämän viikonlopun myyjäisten jauhopeukalona toimii Sinikka, Ritva puolestaan tuo pöytään loppukesän herkkuja, kuivattuja sieniä.

Viime vuodet Näppärät ovat kokoontuneet Columbuksen Katukappelissa. Keskeinen paikka kauppakeskuksen ytimessä on ollut hyvä kohtaamispaikka. Uudet tuulet puhaltavat nyt kuitenkin kokoontumistenkin saralla; kädentaidot medialähetyksen hyväksi jatkuvat, mutta kappelin sijaan Näppärät kokoontuvat kodeissa.

Mutta mikä on saanut piirin toimimaan medialähetyksen hyväksi jo kahdenkymmenen vuoden ajan? Vastaus on yksiselitteinen: halu tehdä hyvää. Jokainen voi yhteisen hyvän puolesta ottaa taitonsa ja osaamisensa käyttöön. Ja onhan tässä ryhmässä hauskaakin ollut yhdessä! Jotkut piiriläisistä ovat tunteneet toisensa 55 vuotta, jotkut koko elämänsä. Mutta mukaan on mahtunut hyvin niitäkin, jotka vasta muutama vuosi sitten ovat Vuosaareen muuttaneet.

Näppärien luotsina seurakunnassa on viime vuodet toiminut seurakunnan kappalainen Tiina Ahonen. – Näppärien kanssa on ollut ilo toimia! Tästä yhteistyöstä on voinut aina iloita, ja onneksi se jatkuu vielä, Tiina kertoo. Näppärät kokoontuivat yhteiselle riemulounaalle, josta jokainen näppärä sai kotiin viemiseksi pienen ikonin. Sen ja yhteisen siunauksen myötä on hyvä jatkaa yhteistä matkaa.

Leipä jyvästä, jyvä valosta, valo Jumalan kasvoista, maan hedelmät Jumalan hyvyydestä. Suo Herra valosi loistaa meidänkin elämästämme. Aamen.

Myyjäiset

Näppärien myyjäiset medialähetyksen hyväksi Vuosaaren kirkolla messun jälkeen noin klo 12.15–14 sunnuntaina 18.2. ja palmusunnuntaina 24.3. Käteismaksu.

Vuosaaren kirkko, Satamasaarentie 7.

Medialähetystyö muuttaa maailmaa sydän kerrallaan

Näppärät on kanavoinut tukensa medialähetystyölle Sansan kautta, joka on tehnyt lähetystyötä median välityksellä jo vuodesta 1973. Evankeliumi kuuluu ja näkyy Sansan työssä radioaalloilla, televisiossa, verkossa ja sosiaalisessa mediassa ympäri maailman. Kohtaamme ihmisen hänen omalla kielellään, aidosti arjen keskellä.

Media välittää toivoa sinnekin, minne lähetystyöntekijät eivät pääse, kuten suljettuihin maihin, vaikeakulkuisille seuduille tai vankilan muurien sisäpuolelle. Paikallisten ihmisten paikallisille tekemä kristillinen mediatyö muuttaa maailmaa, yksi sydän kerrallaan.

Sansan toiminnasta ja medialähetyksestä voit lukea lisää Sansan sivuilla.

Villasukat tuolin selkänojalla Katukappelissa.
Täällä Katukappelissa Näppärien käsistä on syntynyt monta ihanaa käsityötä. Vaikka jatkossa Näppärät kappelin sijaan kokoontuvatkin kotona, tapaa heitä silti aina joskus myyjäisten yhteydessä Katukappelillakin.