20.04. Onneksi olkoon: Nella, Neela, Lauha | Palaute
Maunulan kirkko

Petrus församling i nya utrymmen

24.02.2019, 14:57 /  päivitetty 24.02.2019, 15:18
Månsas kyrka har renoverats grundligt. Nu flyttar Petrus församling in i sin första egna kyrka.
Kyrksalen i Petruskyrkan.

Kyrkan på Skogsbäcksvägen 15, strax bakom köpcentret i Månsas, invigs officiellt den 10 mars, men redan nu har kansliet, diakoniarbetarna och lärjungaskolan Transform flyttat från de tillfälliga utrymmena i Haga till Petrus församlings nya knutpunkt i Månsas.

– De flesta grupper och annan regelbunden verksamhet fortsätter träffas på samma platser som förut terminen ut, säger Rebecka Björk, projektkoordinator i församlingen.

Behöver man besöka församlingens kansli eller har en träff med någon av diakoniarbetarna är det däremot Månsas som gäller. Kansliet ligger på första våningen, direkt vid ingången.

Också ungdomsarbetet flyttar till Månsas efter sportlovet.

- All regelbunden ungdomsverksamhet som hjälpledarsamlingar och konfrimandträffar ordas nu i Månsas. Vi har redan besökt de nya ungdomsutrymmena tillsammans med våra ungdomar och planerat lite nytt, säger Ida-Marie Skogvik, ungdomsarbetsledare i Petrus församling.

Församlingens gudstjänster fortsätter i stor utsträckning som förut - med ett undantag: Efter invigningen flyttar Puls-gudstjänsten till Månsas, också tidpunkten ändrar till söndagar klockan 15.

Kyrkan byter namn

I samband med att Petrus församling tar över kyrkan i Månsas byter också byggnaden namn till Petruskyrkan.

- Det passar ganska bra i och med att vi har Johannes församling och Matteus församling med respektive Johannes- och Matteuskyrkan, konstaterar kyrkoherde Daniel Björk.

Söndagen den 10 mars inviger biskop Björn Vikström den nyrenoverade kyrkan för församlingens bruk i en Petrusmässa klockan 15. Det ordnas eget program för barnen. Samtidigt firas också Petrus församlings 10-års jubileum. Efter mässan bjuds det på soppa, tårta och jubileumsprogram.