23.04. Onneksi olkoon: Jyrki, Yrjö, Jyri, Jori, Jiri, Yrjänä | Palaute
Matteuksenkirkko

Matteuksen kirkko

10.08.2021, 11:28
Evankelista Matteuksen nimikkokirkko vuodelta 1985 seisoo kauppakeskus Itiksen kupeessa ja kulttuurikeskus Stoan naapurissa.

‍Olavinlinnantien ja Turunlinnantien kulmassa seisovan Matteuksenkirkon suunnittelivat arkkitehdit Veli-Pekka Tuominen ja Stefan Ahlman. Kirkko valmistui vuonna 1985.

Punatiilinen kirkko on saanut nimensä evankeliumin kirjoittaja Matteukselta, jonka tunnus on siivekäs enkelihahmo. Alttariseinällä on Taivaan portti -tiilisommitelma ja kuvanveistäjä Anna-Maria Osipowin ristinmuotoinen keramiikkatyö. Alttarikrusifiksin on tehnyt kuvanveistäjä Arvo Siikamäki. Kirkkotekstiilit on suunnitellut tekstiilitaiteilija Immi Halsti. Kirkon arkkitehti Stefan Ahlman suunnitteli myös kirkon ehtoollisvälineet.

Lähellä kirkon ovea on vanhan perinteen mukaisesti kastemaljan paikka. Kastesyvennyksessä on Anna-Maria Osipowin keramiikkatyö Elämänvirta. Kastemalja on osa teosta.

Urut ovat Kangasalan urkurakentamon ja niissä on 22 äänikertaa. Kirkon kuuden kellon kutsuessa messuun voi melodiasta tunnistaa virrensäkeen ”Kirkkoon kun kellot kutsuvat, suo sinne tiemme johtaa”. Hollantilaisvalmisteisilla kelloilla voi soittaa kaikkiaan viittätoista eri virsisävelmää.

Matteuksen kirkko on ruotsinkielisen Matteus församlingenin pääkirkko.
Matteuksen kirkolla toimii myös arkisin hävikkiruokaravintola Waste&Feast Snellu Cafe.