24.04. Onneksi olkoon: Pertti, Altti, Albert | Palaute
Malmin seurakunta

Vaalipäivänä lapset äänestävät viihtyisämmästä kirkosta

11.11.2022, 13:56
Tänä vuonna seurakuntavaalipäivä osuu kansainväliseen Lapsen oikeuksien päivään 20.11. Malmin kirkolla yli 16-vuotiaat seurakunnan jäsenet valitsevat tulevaisuuden päättäjät, mutta nuoremmat saavat tehdä suunnitelmia kirkkotilan uudistamisesta.
Lasten vaalit Malmin seurakunta -teksti vihreällä pohjalla, vaalenpunainen äänestyslaatikko, piirrettyjä lapsia,

Seurakuntavaalit huipentuvat tänä vuonna kansainvälisenä Lapsen oikeuksien päivänä 20.11. Malmin kirkolla lasten vaaleihin. Ehdokkaina on muun muassa leluja, leikkivälineitä ja sisustusratkaisuja.

Vaalipäivänä perheen nuorimmat saavat visioida Malmin kirkon uudistusta ja vaikuttaa siihen, millaista siellä tulevaisuudessa on ja mitä siellä voi tehdä ja leikkiä.

Malmin kirkko on menossa kahdeksi vuodeksi remonttiin ja vaalipäivänä kerätään lasten toiveita kirkkotilan suhteen. Remontin tavoitteena on terve ja toimiva rakennus kaikille nykyisille käyttäjille, mutta myös tulevien vuosien ja vuosikymmenten seurakuntalaisille. Heille, jotka ovat nyt vielä lapsia ja heille, jotka eivät ole vielä edes syntyneet. Siksi haluamme päästää lapset ensin ääneen ja osallistumaan kirkon remonttia koskevaan päätöksentekoon. Kirkkotilan uudistuksessa siitä tehdään myös entistä paremmin myös lasten paikka.

Lapsen oikeuksien päivän teemana on lapsen oikeus turvallisuuteen. Turvallisuutta on se, että kirkko on suunniteltu fyysisesti turvalliseksi, mutta myös se, että lapset voivat kokea kirkon paikaksi, joka toivottaa heidät tervetulleeksi. Paikaksi, jossa on hyvä olla.

Lasten äänestyksessä käytetään kuvia ja symboleita, joten luku- tai kirjoitustaitoa ei tarvita. Vaalien tulokset kerrotaan joulukuussa ja toiveet otetaan huomioon alkavassa remontissa.

Malmin kirkosta tehdään tulevassa remontissa myös entistä parempi paikka lapsille. Vuoden 2022 Lapsen oikeuksien päivänä teema on lapsen oikeus turvallisuuteen.

Turvallisuutta on myös se, että lapset voivat kokea kirkon paikaksi, joka toivottaa heidät tervetulleeksi. Paikaksi, jossa on hyvä olla. Siksi lasten vaaleissa ehdokkaina ovat leikit ja puuhat, leikkivälineet ja sisustuselementit.

Lasten äänestyksessä käytetään kuvia ja symboleita, joten luku- tai kirjoitustaitoa ei tarvita. Vaalien tulokset julkistetaan joulukuussa ja toiveet otetaan huomioon kirkon korjaustyössä.

Lasten vaalien äänestys Malmin kirkolla su 20.11. klo 11-20.

Tarjolla on lämmintä kasviskeittoa kaikille äänestäjille ja heidän seurueilleen. Tervetuloa!