26.04. Onneksi olkoon: Terttu, Teresa, Tessa | Palaute
Malmin seurakunta

Lasten pyhäinpäivä oli iloa ja elämyksiä

09.11.2021, 14:50 /  päivitetty 02.12.2021, 09:09
Marraskuinen ilta täyttyi valoista ja muistoista Lasten pyhäinpäivänä. Malmin hautausmaalla enkelit johdattivat leikkimään, seurakunnan työntekijät tarjosivat keskusteluapua ja kaatoivat kuumaa juotavaa kävelijöille. Viikin kirkon luona soivat vaskipuhaltimet ja loimusi tulitaide.
Tulitaide-esitys Malmin seurakunnan Lasten pyhäinpäivänä Latokartanontorilla

Lasten pyhäinpäivä toi elämää kuoleman ympärille. Malmin hautausmaalle ja sen läheiselle Latokartanontorille kokoontui valtavasti perheitä ja kaikenikäisiä kävelijöitä pyhäinpäivän illan hämärtyessä. Viimevuotiseen tapaan vetonauloja olivat tulitaideryhmä Belenos Group of Arts Latokartanontorilla Viikin kirkon edessä ja enkelirastit hautausmaalla sekä muualle haudattujen muistopaikat. Kaartin soittokunnan vaskikvintetti ja partiolippukunta Viikin Vesikkojen vohvelit loivat syysiltaan juhlan tuntua.

Poikia Viikin kirkon edessä Lasten pyhäinpäivässä

Ilo oli kymmenvuotiaiden Emilin, Eliaksen, Niilon ja Nicon päällimmäinen tunne Latokartanon torilla. Isoäidin hauta on Emilille tuttu paikka Malmin hautausmaalla, mutta tällä kertaa kaikkien mielestä parasta oli tulishow.

Tulitaide Belenos Group of Arts Lasten pyhäinpäivä Latokartanontori

Latokartanontorilta vaellettiin ajoittain jopa tungoksessa värikkäästi valaistua alikulkutunnelia pitkin pimenevälle hautausmaalle. Vilkkuvissa valoissa lapset pysähtyivät tanssimaan ja nuoriso poseeraamaan.

Valotunneli Lasten pyhäinpäivänä

Haudoille kumartuneiden hahmojen keskellä hautausmaan valaisemattomissakin kohdissa oli helppo suunnistaa äänten avulla, kun lasten riemu kuului enkelirasteilta.

Pimeässä parhaiten erottuivat STEP-opiston opiskelijat valopäähineissään. He olivat tapahtumassa henkilökuntana auttamassa ja neuvomassa opintoihinsa liittyen. Opiskelija Juha seisoi enkelinä lähellä alikulkutunnelia. ”Monet lapset ovat pelästyneet enkeliä, mutta ne, jotka eivät pelkää liikaa, ovat saaneet minun rastillani leikkiä, esimerkiksi peiliä”, hän kertoi hymyillen.

STEP-opiston opiskelija Juha enkelinä Malmin hautausmaalla Lasten pyhäinpäivänä

”Sain viestin”, hihkui kaksivuotias poika rattaistaan, eikä pelännyt lainkaan. Alueella liikkui enkeleitä suurine siipineen jakamassa positiivisia viestejä. Poika oli saanut viestilapun molempiin käsiin. ”Niillä on pinkit siivet!”, hän kertoi. Päivi-enkeli kimalteli kynttilöiden tuikkeessa. ”Meillä enkeleilläkin alkaa olla pikkujoulukausi”, hän myhäili.

Enkeli Päivi Ahmaoja ja lapsi Lasten pyhänpäivä Malmin hautausmaalla

Monille kynttilän vieminen Malmin hautausmaalle on jokavuotinen tapa.

”On hienoa, kun luodaan tällaisia puitteita, joissa on tilaa jokaisen omille kokemuksille. Lasten kanssa on tullut täällä kävellessä puhetta muistamisesta, kuolemisesta ja myös syntymisestä”, lastensa ja äitinsä kanssa paikalle tullut Inari kertoo. Perheen perinteenä on käydä lähisuvun haudalla pyhäinpäivänä ja joskus isoisän kuoleman vuosipäivänä.

Perhe hymyilevänä Malmin hautausmaalla pyhäinpäivänä

”On hauska ajatella, että oma isoisä on jossain alapuolella. Täällä on arvokas tunnelma ja kunnia saada käydä”, 11-vuotias Olavi luonnehti. "Tämä traditio yhdistää vahvistaa ja yhdistää sukua", hän pohti. Viileässä illassa kuuma mehu oli maistunut koko perheelle.

Kahdeksanvuotias Ursula mietti, miksi toisilla haudoilla on kukkia ja kynttilöitä, ja toiset ovat pimeässä aivan näkymättömiä. Hän mietti myös, miltä tuntuisi, jos itse olisi kuollut ja omalla haudalla ei kukaan kävisi. ”Voisin siitä vähän loukkaantua”, hän arveli. Mutta muuten hänkin nautti pimeydestä. "Se sopii tämän illan tunnelmaan."

Tyttö tulishown yleisössä

Malmin seurakunnan Lasten pyhäinpäivä järjestettiin jo toista kertaa. Se sai myös MTV uutiset paikalle. Katso täältä.

Lasten pyhäinpäivä tarjoaa mahdollisuuden puhua lasten kanssa kuolemasta. Lue täältä, mitä pastori Rosa Kostamo sanoo aiheesta.

Yhteistyökumppanit: Viikin Vesikot, Belenos Group Art, lounasravintola Delicatessen, Kaartin soittokunta, K-Supermarket Viikki.