23.04. Onneksi olkoon: Jyrki, Yrjö, Jyri, Jori, Jiri, Yrjänä | Palaute
Malmin seurakunta

Ystävyysseurakuntatyö

31.03.2022, 16:30

Malmin seurakunnan ystävyysseurakunta on Venäjällä sijaitseva Tyrö. HUOM. Ukrainan sotatilanteen takia emme tällä hetkellä voi tehdä ystävyysmatkoja. Rukousyhteys ja yhteydenpito välillämme jatkuu.

Inkeriläinen Tyrön seurakunta sijaitsee Suomenlahden ranta-alueilla Pietarin läheisyydessä, noin 30 km suurkaupungista lounaaseen. Seurakunnan alue on laaja, mutta jäseniä siinä on suomalaisittain ajatellen vähän, alle 300. Inkeriläisittäin seurakuntalaisten määrä on ihan normaali.

Ystävyysseurakuntatoiminta aloitettiin vuonna 1992. Inkeriläinen pastori Arvo Survo vieraili Neuvostoliiton hajoamisen jälkeen Malmin kirkolla. Inkeriläisten kohtalo ja historia kiinnosti tuolloin suomalaisia todella paljon ja ystävyysseurakunnaksi yhdessä Mikaelin ja Roihuvuoren seurakuntien kanssa saatiin Tyrö.

Noina vuosina alkoi inkeriläisten muutto Suomeen. Samaan aikaan suomalaisten rahoituksen turvin rakennettiin muutama vanhusten palvelutalo inkeriläisten alueille, yksi aivan Tyrön kirkon läheisyyteen.

Yli kymmenen vuoden ajan bussimatkoja Tyröön tehtiin tasaisesti kolme vuodessa. Suomea puhuvia inkeriläisiä oli tuolloin vielä paljon eri puolilla Inkerinmaata. Tutustuttiin, solmittiin ystävyyssuhteita, vaihdettiin pieniä lahjoja, vietiin kirpputoritavaraa seurakuntatoiminnan rahoittamiseksi ja kuultiin tarinoita monenlaisista ihmiskohtaloista.

Kuten monissa inkeriläisseurakunnissa, myös Tyrössä remontoitiin seurakunnan vanha kirkko. Rahoitus saatiin Suomesta pääasiassa Kirkon Ulkomaanavun kautta. Remontti valmistui 1995. Tämän jälkeen ystävyysmatkoilla on vierailtu Tyrön kirkossa, vietetty yhdessä jumalanpalvelus ja usein syöty myös yhteinen lounas.

Malmi, Roihuvuori ja Mikael tukevat Tyrön seurakunnan toimintaa myös taloudellisesti. Helsinkiläisseurakuntien tuki mahdollistaa sen, että Tyrön seurakunta saa mm. veden ja sähkön kirkkoon ja että seurakunnan työntekijät saavat pienen korvauksen työstään.

Viime vuosina Tyröön on tehty vuosittain 1-2 matkaa. Syysmatka on kolmen helsinkiläisseurakunnan yhdessä järjestämä matka. Suomea puhuvien inkeriläisten määrä on vähentynyt. Ystävyystoiminnan kielinä on nyt suomi, venäjä tai englanti. Nykyään matkoilla tutustutaan myös johonkin matkan varren tai Pietarin alueen kohteeseen.

Tyrön ystävyysseurakuntatoiminta on opettanut paljon siihen osallistuville: kieli, kulttuuri, historia, ihmiskohtalot, suomalaisuus, venäläisyys, inkeriläisyys, Karjala, Viipuri, Pietari, Inkerin kirkko, seurakunta, usko Jumalaan, ystävyys ja vieraanvaraisuus saavat uutta sisältöä näillä matkoilla. Joka matkalla opimme jotakin uutta. Tervetuloa mukaan!

Esa Järvinen, toiminnasta vastaava