25.04. Onneksi olkoon: Markku, Marko, Markus | Palaute

Kansainvälinen työ Malmin seurakunnassa

Malmin seurakunta

12.02.2024, 18:35
Eri maista tulleita ihmisiä, leikkivät sateenkaaren värisellä isolla varjolla, jonka alla on lapsia

Malmin seurakunta tekee kansainvälistä työtä kotimaassa ja ulkomailla. Siihen kuuluu lähetystyö, kansainvälinen diakonia, ystävyysseurakuntatyö, monikulttuurisuus, uskontodialogi ja ekumenia.

Kansainvälistyvässä Helsingissä tarvitsemme toisiamme rakentamaan yhteyttä ja rauhaa. Seurakunnan ja kirkon tulisi olla kuin koti erilaisille ihmisille. Sen tulisi olla paikka, jossa voimme turvallisesti tutustua toisiimme.

Lähetystyö

on kristillisen sanoman eteenpäin viemistä sanoin ja teoin. Se on evankeliumin julistamista, ihmisarvon ja ihmisoikeuksien puolustamista sekä käytännön palvelutyötä kaikkialla maailmassa.

Malmin seurakunta tukee kirkkojen työtä Senegalissa, Tansaniassa, Mongoliassa ja Taiwanilla sekä tällä hetkellä projektiluontoisemmin Virossa vuoden 2020 alusta. Keräämme varoja työn tukemiseksi ja rukoilemme lähetystyön puolesta.

Jeesus sanoi: ”Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä. Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettakaa heitä noudattamaan kaikkea, mitä minä olen käskenyt teidän noudattaa. Ja katso, minä olen teidän kanssanne kaikki päivät maailman loppuun asti.” (Kaste- ja lähetyskäsky Raamatussa, Matteus 28:18–20)

Kansainvälinen diakonia

on maailman köyhimpien, usein syrjäytettyinä elävien ihmisten henkistä ja aineellista auttamista. Siihen ei vaikuta uskonto tai kansallisuus. Kansainvälinen diakonia on myös vaikuttamista ihmisten paremman tulevaisuuden puolesta.

Malmilla kansainvälinen diakonia ja kehitysyhteistyö toteutuu kirkon lähetysjärjestöjen kautta. Osallistumme Kirkon Ulkomaanavun keräyksiin sekä vuosittaiseen Yhteisvastuukeräykseen. Pidämme kansainvälistä diakoniaa ja lähetystyötä esillä kasvatustyössä ja rippikouluissa.

Ystävyysseurakuntatyö

on kahden seurakunnan välistä yhteyttä, joka rikastuttaa molempia osapuolia. Se on tutustumista ja yhteisen uskon jakamista. Malmin seurakunnan ystävyysseurakunta on Tyrön ev.lut. seurakunta Venäjän Inkerinmaalla.

Monikulttuurinen työ

Ihmisyys on yhteistä yli kulttuurirajojen. Monikulttuurisen työn tavoitteena on edistää erikielisten ja kulttuuritaustaisten ihmisten osallisuutta kirkossa ja suomalaisessa yhteiskunnassa. Toiminta on luonteeltaan ekumeenista; se vahvistaa eri maista tulleiden kristittyjen yhteyttä ja kunnioittaa toisia uskontoja.

Järjestämme matalan kynnyksen toimintaa, joissa suomalaiset ja muualta tulleet voivat tutustua. Tarjoamme kiinnostuneille opetusta kristinuskon perusteista. Tuemme mahdollisuuksiemme mukaan kaikkia ihmisiä heidän elämänsä kysymyksissä uskonnollisesta taustasta riippumatta.

”Kun maahanne tulee muukalaisia asumaan keskuudessanne, älkää sortako heitä. Kohdelkaa joukossanne asuvia siirtolaisia ikään kuin he olisivat heimolaisianne ja rakastakaa heitä kuin itseänne.” (3.Moos. 19:33–34)

Turvapaikanhakijat

Tuemme turvapaikanhakijoita ja pakolaisia heidän prosessinsa eri vaiheissa ja kotoutumisessa. Kutsumme kiinnostuneita seurakunnan yhteyteen ja etsimme heille tukihenkilöitä. Kuuntelemme, ohjaamme eteenpäin ja rukoilemme heidän puolestaan. Osallistumme ajankohtaiseen keskusteluun puolustamaan haavoittuvassa asemassa olevia ihmisiä.

Uskontodialogi

tarkoittaa myönteistä ja rakentavaa vuorovaikutusta eri tavoin uskovien ihmisten ja heidän yhteisöjensä välillä. Sen tavoitteena on vahvistaa keskinäistä ymmärrystä ja edistää yhteiskuntarauhaa. Haluamme tukea sellaista yhteiskunnallista ilmapiiriä, jossa erilaisista uskonnoista ja katsomuksista voidaan keskustella luontevasti ja avoimesti.

Rakennamme yhteyksiä alueemme eri uskonnollisiin yhteisöihin. Järjestämme eritaustaisille ihmisille yhteisiä arjen kohtaamisia esimerkiksi vertaisryhmissä ja retkillä.

Kristittyjen yhteys ja ekumenia

Kirkon perusolemus ei rajoitu kansallisuuksiin eikä kirkkokuntiin. Malmin seurakunta osallistuu Helsingin ekumeenisen toimikunnan työhön ja on mukana järjestämässä kirkkojen välisiä yhteisiä tapahtumia. Luomme myös yhteyttä alueellamme kokoontuviin etnisiin kristillisiin yhteisöihin.

Tervetuloa mukaan! Tehdään yhdessä seurakunnastamme kansainvälisesti ja ekumeenisesti hengittävä, kutsuva yhteisö!

Minna-Sisko Mäkinen
Kansainvälisen työn sihteeri