20.04. Onneksi olkoon: Nella, Neela, Lauha | Palaute
Malmin seurakunta

Häät

11.03.2018, 21:59
Seurakunta on mukana elämän suurissa taitekohdissa. Lue, mitä tulee ottaa huomioon kirkkohäitä suunnitellessa.

‍Kirkollisen vihkimisen edellytyksenä on rippikoulun käyminen ja kuuluminen evankelis-luterilaiseen kirkkoon. Toinen parista voi kuulua johonkin muuhun kristilliseen kirkkoon tai uskontokuntaan tai ulkomailla toimivaan kristilliseen kirkkokuntaan. Myös siviiliviranomaisen luona solmittu avioliitto voidaan siunata kirkossa.

Ennen häitä suoritetaan avioliiton esteiden tutkinta. Sitä varten pari voi tulla asioimaan yhdessä kirkkoherranvirastoon (henkilöllisyystodistukset mukaan), ladata kaavakkeen täältä tai tilata sen kotiin ja toimittaa täytettynä kirkkoherranvirastoon (yhteystiedot oikealla). Jos kaavake palautetaan postitse tai vain toisen tuomana, siinä tulee olla kahden todistajan allekirjoitukset nimenselvennyksineen.

Esteiden tutkinta on suoritettava viimeistään viikkoa ennen vihkimistä, mutta se kannattaa tehdä ajoissa, sillä päätös pysyy voimassa neljä kuukautta.