20.04. Onneksi olkoon: Nella, Neela, Lauha | Palaute

Lauttasaarelaiset äänestivät seurakuntavaaleissa muuta
Helsinkiä innokkaammin

22.11.2022, 14:54 /  päivitetty 22.11.2022, 18:44
Seurakuntaneuvostoon ja yhteiseen kirkkovaltuustoon valittiin tasaisesti tuttuja kasvoja ja uusia tulokkaita.
seurakuntavaalit Lauttasaari

Seurakunnan äänestysaktiivisuus oli Helsingin korkein, noin 14 prosenttia. Lauttasaaren ja koko Helsingin ylivoimainen ääniharava oli Marttaliiton pääsihteeri ja Lauttasaaren seurakunnan seurakuntaneuvoston jäsen Marianne Heikkilä. Lauttasaaren seurakuntaneuvoston nykyisistä jäsenistä ison äänipotin haali myös liiketoimintajohtaja Juha-Pekka Sihvonen.

Yhteisäänimäärässä kolmanneksi nousi seurakuntalaisille vuosien varrella kanttorina tutuksi tullut, mutta luottamustehtävissä uusi tulokas, Marjukka Andersson. Alle 30-vuotiaat ensikertalaiset, viestintäkonsultti Anna Enbuske ja maisema-arkkitehti Sofia Kangas, keräsivät niin ikään ison äänisaaliin seurakuntaneuvoston vaalissa. Muita uusia luottamushenkilöitä ovat Jarmo Räikkönen, Teiska Junnola ja Marika Koski.

Uudelleen valitut luottamushenkilöt, Marianne Heikkilä ja Juha-Pekka Sihvonen ovat kiitollisia saamastaan vankasta tuesta ja muistelevat pian päättyvää nelivuotiskautta onnistuneena, huolimatta korona-epidemian tuomista haasteista. Heikkilä ja Sihvonen nostavat onnistumisiin muun muassa päätöksen Lauttasaaren kirkon peruskorjauksesta, kirkon remontin saattamisen päätökseen sekä messujen striimauksen kaltaiset saavutettavuutta lisäävät toimintamuodot.

Oli myös merkittävää olla mukana uusissa rekrytoinneissa ja valmistelemassa Ukrainasta paenneiden yömajoitusta kirkolle, molemmat korostavat.

Kauteen 2023–2026 Marianne ja Juha-Pekka lähtevät luottavaisin mielin. Molemmat luottamushenkilöt korostavat vastuullisen talouden ja kestävän henkilöstöpolitiikan tärkeyttä.

–Toivon, että voimme kehittää toimintaa edelleen strategiamme mukaisesti ja pitää kirkon ovet auki olla, tulla ja toimia. Voimme hyödyntää kirkkotilaa entistä enemmän, antaa avaimet vapaaehtoisille ja tehdä kirkkoa tunnetuksi saarelaisille. Matalan kynnyksen kohtaavat palvelut, ihmisten arjessa ja juhlassa eläminen sekä kestävän kehityksen mukainen toiminta on kaiken a ja o, Heikkilä pohtii.

Sihvonen haluaa vaikuttaa osaltaan siihen, että luottamushenkilöt hoitavat edelleen seurakunnan hallintoa ja taloutta vastuullisesti ja tulevaisuuden toimintaedellytykset turvaten.

– Erityisesti meidän on varmistettava, että kaikki rekrytoinnit valmistellaan ja toteutetaan huolella, koska viime kädessä kaiken toiminnan onnistuminen on ihmisistä kiinni. Lauttasaaressa on edessä seurakunnan kirkkoherran valinta, jonka onnistuminen on aivan keskeisen tärkeää, Juha-Pekka Sihvonen lisää.

Sekä Heikkilä että Sihvonen alleviivaavat, että luottamustoimi on aina yhteistyö- ja joukkuelaji, jossa yhdessä pyritään luomaan toimintaedellytykset seurakunnalle ja kokonaiskirkolle.

VK