01.05. Onneksi olkoon: Vappu, Valpuri | Palaute
Lauttasaaren seurakunta

Miksi pyhäinpäivää vietetään?

05.10.2023, 11:16
pyhäinpäivän kynttilöitä ja valoa hautausmaalla

Pyhäinpäivä on erityinen juhlapyhä, jolloin muistamme edesmenneitä rakkaitamme ja läheisiämme. Pyhäinpäivä onkin yksi merkittävimmistä kirkollisista juhlapyhistä joulun ja pääsiäisen rinnalla. Pyhäinpäivään liittyy myös tärkeitä perinteitä: moni suuntaa silloin hautausmaalle sytyttämään kynttilän omaisensa muistoksi tämän haudalle tai muualle haudattujen muistokivelle.

Pyhäinpäivänä hautausmaalle kannattaakin suunnata vaikka ihan pelkästään hautausmaiden kauneuden takia. Pimenevässä marraskuisessa illassa hehkuvat tuhannet kynttilät luovat henkeäsalpaavan kauniin näyn, kun hautausmaat puhkeavat kukkimaan valoa.

Helsingin seurakunnissa on pyhäinpäivän aikaan tarjolla erilaista ohjelmaa, ja hautausmailla järjestetään usein pyhäinpäivänä tapahtumia. Pyhäinpäivän tarjonnasta löydät lisätietoa tapahtumahaustamme asiasanalla: pyhäinpäivä.

Pyhäinpäivänä jumalanpalveluksissa muistetaan kuolleita

Pyhäinpäivän jumalanpalveluksissa muistetaan vuoden aikana kuolleita seurakuntalaisia. Monissa seurakunnissa luetaan jokaisen vuoden aikana poisnukkuneen seurakuntalaisen nimi ja sytytetään kynttilä hänen muistokseen. Näistä tilaisuuksista käytetään myös nimitystä Kynttiläkirkko.

Milloin pyhäinpäivää vietetään?

Suomessa pyhäinpäivää vietetään aina lauantaina, joka osuu 31. lokakuuta ja 6. marraskuuta väliseen aikaan.

Pyhäinpäivän historia

Pyhäinpäivän historian juuret ulottuvat ensimmäisille kristillisille vuosisadoille. Tuolloin uskonsa vuoksi kuolleiden kristittyjen muistopäiviä vietettiin heidän kuolinpäivinään. 300-luvulla ryhdyttiin viettämään erillisten muistopäivien lisäksi yhteistä kaikkien pyhien päivää. Nykyään pyhäinpäivässä yhdistyvät kaikkien pyhien päivä ja kaikkien uskovien vainajien muistopäivä. Meilläkin pyhäinpäivä tunnettiin ennen nimellä pyhäinmiestenpäivä.