25.04. Onneksi olkoon: Markku, Marko, Markus | Palaute
Kulosaaren kirkko

Kirkonkellot muistuttavat perjantaina rauhan ja kulttuuriperinnön merkityksestä

20.09.2018, 10:20 /  päivitetty 21.09.2018, 13:21
Useiden helsinkiläisten kirkkojen kellot soivat Kansainvälisenä rauhan päivänä perjantaina 21.9. klo 19.00.
Kannelmäki_Kannelmäen kirkko

Yhteinen kirkonkellojen soitto –tapahtuma on Eurooppalaisen kulttuuriperintövuoden tapahtuma, jossa idean takana olevat saksalaisten kaupunkien liitto, Saksan evankelisen kirkon kulttuuritoimisto, Saksan katolisten Boniface-seura ja Saksan kulttuuriperintökomitea kutsuvat kaikkia kellojen omistajia soittamaan kellojaan.

Kirkonkellojen soittamisella on pitkät perinteet koko Euroopassa. Kellojen äänet ovat rytmittäneet sekä maallista että uskonnollista elämää: kellojen soittaminen kuuluu moniin seremonioihin, mutta soittamisella viestitään myös arkisesta ajankulumisesta.

Satoja kirkkoja mm. Saksasta, Belgiasta, Tsekistä, Puolasta ja Virosta osallistuu tapahtumaan.

Kansainvälisenä rauhan päivänä perjantaina 21.9. klo 19 Helsingissä soivat: Tuomiokirkon, Vanha kirkon ja Mikael Agricolan, Suomenlinnan, Töölön, Hyvän Paimenen, Kallion, Alppilan, Herttoniemen, Kulosaaren, Pitäjämäen sekä Myllypuron ja Matteuksen kirkkojen kellot.