02.05. Onneksi olkoon: Viivi, Vuokko | Palaute
Kulosaaren kirkko

Kustaa Vaasasta Kulosaareen - Viuhka Ensemblen konsertti Kulosaaren kirkossa

Herttoniemen seurakunta

Kalenteri ja kellosymboli27.04.2024 klo 18:00 - 19:00 Ylösalaisin olevan pisaran muotoinen paikkasymboliKulosaaren kirkko, Werner Wirénin tie 6, 00570 Helsinki

Tässä konsertissa Viuhka Ensemble tarkastelee musiikkia sodan ja rauhan palveluksessa Pohjolan perspektiivistä. Kustaa Vaasa arvosti musiikkia. Se kuului hänestä eurooppalaiseen sivistykseen, jota hän yritti istuttaa hoviinsa, sen jälkeen kun oli rauhoittanut maansa unionisotien jäljiltä.

Mannermaan muodit ja tapahtumat ovat myöhemminkin löytäneet tiensä Pohjolaan. Paneudumme niihin sävelten välityksellä, rakentaen aasinsillan 1500-luvun Ruotsista nykypäivän Kulosaareen.

Kirsikkana kakussa on kulosaarelaisen Liisa Horellin sävellys ”Sota vai rauha?”.

Ohjelmassa mm. Monteverdi - Horelli – Susato - Fux - Charpentier – Dowland - Boccherini.

Viuhka on soiton ja laulun harrastajista koostuva yhtye. Käytössä on sekä moderneja että periodisoittimia. Ohjelmisto painottuu renessanssi- ja barokkimusiikkiin, mutta Viuhka ei vierasta myöskään pelimanni- ja elokuvamusiikkia. Tämä on Viuhkan kolmas toimintavuosi.