03.05. Onneksi olkoon: Outi | Palaute
Kannelmäen seurakunta

Terveisiä seurakuntaneuvoston syyskuun 2023 kokouksesta

12.09.2023, 09:43
Kannelmäen seurakunnan seurakuntaneuvosto piti syksyn toisen, järjestyksessään kahdeksannen kokouksensa maanantaina 11.9.2023.
Violetilla pohjalla Kannelmäen seurakunnan logo ja teksti: Terveisiä seurakuntaneuvostosta.

Kokouksessa seurakuntaneuvosto käsitteli seuraavat asiat:

• Valitsi keskuudestaan työryhmän valmistelemaan kokouksessa käydyn keskustelun pohjalta Kannelmäen seurakunnan lausunnon Helsingin seurakuntayhtymän perussääntöehdotuksesta. Lausunto käsitellään seuraavassa seurakuntaneuvoston kokouksessa. Helsingin seurakuntayhtymän perussääntö määrittelee, mitä tehtäviä seurakuntayhtymälle kuuluu seurakuntien kanssa yhteisesti sovitusti.

• Keskusteli Kannelmäen seurakunnan tulevaisuuden resursseista.

• Tarkensi 6.2.2017 tehtyä päätöstä. Seurakuntaneuvoston 6.2.2017 päätöksen mukaisesti seurakuntakeskuksen tilojen käytöstä luovuttiin vuoden 2018 alusta. Nyt päätettiin tarkentaa tätä päätöstä siten, että purkuun saakka kirkkosaliin kuljetaan myös seurakuntakeskuksen puolelta, wc-tilat sekä vesipisteet palvelevat kirkkovieraita, sakastia, varastotiloja ja mm. ilmastointia käytetään tarkoituksen mukaisesti.
    Seurakuntaneuvosto antoi kirkkoherralle valtuudet päättää seurakuntakeskuksen desakralisaation ajankohdan päämessun yhteydessä seurakuntakeskuksen purkuajankohdan selvittyä. Desakralisaatio tarkoittaa pyhitetyn rakennuksen pois ottamista käytöstä. Ennen kuin seurakuntakeskuksen ovet lopullisesti sulkeutuvat ja purku aloitetaan, toimitetaan jumalanpalveluksessa kiitosaiheinen rukous. Tämän jälkeen tilaa ei enää käytetä siihen tarkoitukseen, jota varten se aikoinaan kirkon yhteyteen tehtiin.

• Päätti, että kolmatta diakonin virkaa ei toistaiseksi täytetä.

• Myönsi Sortavalan seurakunnalle anotun lisäavustuksen 500 euron suuruisena. Huopalahden rovastikunnan seurakunnat ovat sitoutuneet avustamaan Sortavalan ystävyysseurakuntaa vuosittain vähintään 2000 euron summalla. Tämä on tarkoittanut vähintään 500 euron panosta Kannelmäen seurakunnan osalle.