27.04. Onneksi olkoon: Merja, Meea | Palaute
Kannelmäen seurakunta

"Rakkaus on halkeama helvetin muurissa"

13.02.2020, 15:32 /  päivitetty 14.02.2020, 09:12
Jos tuntee vain onnellisen rakkauden, ei lopulta tunne rakkautta lainkaan. Rakkaudessa on aina jotain haavoittavaa; kun toimen kärsii, riutuu toinenkin. Toisaalta rakkaus nostaa syvyydestä pintaan, eloon. Sillä rakkaus on halkeama helvetin muurissa.
Kuvassa kirkkoherra Kari Kanala ja hänen vaimonsa Milla Mäkitalo

Rakkaus on vapautta.

Vain vapaa voi sitoutua.

Te teette toisenne vapaiksi.

Juuri siksi hän on siinä vierellä.

Hääkeskusteluissa toistuu sama vastaus kysymykseen, miksi siinä vieressä on juuri hän. ’Hänen kanssaan saan olla oma itseni.’

Rakkaus on pohjimmiltaan lahjaa, armoa. Sillä jokin meissä muuttuu, kun kuulemme ensi kertaa nuo sanat rakkaaltamme. Kaksi tai kolme pientä sanaa, jotka muuttavat kaiken. Rakastan sua. Minä rakastan sua. Niiden jälkeen mikään ei ole ennallaan.

Koti on muutakin kuin seinät. Puolisot rakentavat kodin myös toistensa sydämiin.

Rakkaus vaatii sitä, että päästää irti aikaisempien suhteiden pettymyksistä ja katkeruuksista, katsoo peiliin, hyväksyy tosiasiat ja tarttuu reippaasti uuteen tilaisuuteen.

Kari Kanala ja Milla Mäkitalo

Kaikki nämä ovat Suhteellista — Pilkettä & pohdintaa parisuhteesta -kirjastamme. Kirjapaja 2019