20.04. Onneksi olkoon: Nella, Neela, Lauha | Palaute
Kannelmäen seurakunta

Kirkon kellot soivat 24.2.2023 Ukrainan puolesta

23.02.2023, 11:02 /  päivitetty 23.02.2023, 11:08
Venäjän Ukrainaan hyökkäämisen vuosipäivänä 24.2.2023 kirkonkellot ympäri Suomen soivat tukea, rauhaa ja toivoa Ukrainalle. Helsingissä kirkkojen kellot soivat klo 12 ja klo 18.
Ukrainan sinikeltaisen lipun päällä kaksi valkoista piirrettyä rauhankyyhkyä sininen ja keltainen oksa nokassaan.

Sodan vaikutukset ulottuvat laajalle ja synnyttävät huolta myös täällä Suomessa. Tarvitsemme yhteenkuuluvuutta ja keskinäistä huolenpitoa.

Helsingissä osoitetaan poikkeuksellista huomiota soittamalla saman päivän aikana samasta syystä kahteen kertaan kirkonkelloja.

Suomen evankelis-luterilaisen kirkon piispat ovat kutsuneet seurakuntia soittamaan kirkoissa rauhankelloja sodan syttymisen vuosipäivänä 24.2.2023 klo 12.

Helsingissä kaikki kaupungin kirkkojen kellot soivat toivon puolesta klo 18. - Kahteen kertaa soitettavat kirkonkellot kertovat, että me elämme hyvin poikkeuksellista aikaa, jonka toivomme muuttuvan paremmaksi mahdollisimman pian, Helsingin seurakuntayhtymän johtaja Juha Rintamäki sanoo.

Senaatintorilla järjestetään kaikille avoin Valoa Ukrainaan -tilaisuus, jossa voi sytyttää kynttilän Tuomiokirkon portaille sodan uhreille ja osoittaa samalla tukensa ukrainalaisille. Tilaisuus alkaa kello 16 Tuomiokirkon kellojen soitolla ja minuutin hiljaisella hetkellä.

Rakastava Jumala,
joka pidät kädessäsi koko maailmaa,
suojele kaikkia sodan jalkoihin joutuneita,
huolen ja pelkojen pyörteisiin vajonneita,
lohduta haavoittuneita ja kotinsa menettäneitä.
Siunaa ja varjele kirkkoasi sodan keskellä.
Anna sen olla lohdutuksen lähde ja turva kaikille ihmisille.
Anna seurakunnille rohkeutta puhua totuuden sanoja.
Anna rakkautesi valon loistaa pimeyden keskellä kuin majakka, joka ohjaa kotiin. Aamen.