03.05. Onneksi olkoon: Outi | Palaute
Kannelmäen seurakunta

40 vuotta rakkaudesta kuuroihin – Terhi Mertalalle kunnianosoituksia vapaaehtoistyöstä kuurojen hyväksi

Kannelmäen seurakunta

28.11.2023, 18:38 /  päivitetty 28.11.2023, 18:46
Terhi Mertalalle on myönnetty Helsingin seurakuntayhtymän kultainen ansiomerkki ja Pro diaconia -mitali 40 vuoden vapaaehtoisesta työstä kuurojen hyväksi.
Terhi Mertala viittoo Kannelmäen kirkossa. Vieressä Pro diaconia -mitali ja Helsingin seurakuntayhtymän kultainen ansiomerkki.

Evankeliumin ja yhdenvertaisuuden asialla

Kannelmäkeläinen Terhi Mertala on pitänyt viittomakielistä raamattupiiriä 40 vuoden ajan Kannelmäen seurakunnassa. Näihin vuosiin on raamattupiirin lisäksi mahtunut monia projekteja ja tehtäviä vapaaehtoisena viittomakielisten ihmisten auttamiseksi sekä Helsingissä että valtakunnallisesti. Tästä monipuolisesta työstä ja sitoutumisesta Terhi Mertalalle on myönnetty Helsingin seurakuntayhtymän kultainen ansiomerkki ja Pro diaconia -mitali. Huomionosoitukset luovutettiin Terhille viittomakielisessä raamattupiirissä Kannelmäen kirkossa 28.11.2023.

Kimmokkeen viittomakielen opiskeluun Terhi sai jo perhepiiristä, koska suvussa oli kuuro-ja. Työ evankeliumin ja yhdenvertaisuuden puolesta Kannelmäen seurakunnassa alkoi vuonna 1983. Silloinen kirkkoherra, rovasti Pentti Simojoki tuki viittomakielistä työtä. Viittomakielinen raamattupiiri ja viittomakielen opettelun ryhmät aloittivat, ja jumalanpalveluksiin osallistui viittomakielinen lauluryhmä. Tarvittiin myös viittomakielistä diakoniavastaanottoa ja kotikäyntejä kuurojen luona. Terhi halusi olla siltana viittomakielisen maailman ja kuulevan maailman välissä.

Evankeliumia ja ajatuksia omalla äidinkielellä

Terhillä oli vahva sisäinen kutsumus viittomakieliseen työhön ja ymmärrys siitä, että jokaisella on oikeus kuulla evankeliumi omalla äidinkielellään. Viittomakielisestä raamattupiiristä tuli paikka, jossa sekä tutustuttiin Raamattuun että käsiteltiin traumaattisiakin kokemuksia. Idea oli nimenomaan kertoa Jeesuksen sovitustyöstä ja rakkaudesta kuuroille. ”Jokaisessa kirjeessä kuuroille kirjoitan, että raamattupiirissä opimme tuntemaan Jeesusta paremmin”, Terhi kertoo.

Alkuvuosina oli tarpeen rohkaista kuuroja omien ajatusten ja tarpeiden ilmaisemiseen viittomakielisenä ihmisenä. Terhi halusi välittää kuuroille kokemuksen siitä, että myös kuulevat rakastavat heitä. Terhi kertoo ilahtuneena, että kuurojen identiteetti on vuosikymmenten aikana vahvistunut. Jokaisen raamattupiirin alussa Terhi sanoo osallistujille: ”Jeesus rakastaa sinua, sinä olet arvokas.”

Rohkaisua rukouksesta

Ja jos rohkaisua ovat tarvinneet piiriläiset niin rohkaisua on tarvinnut myös Terhi. ”Joka kerta jännittää paljon piirin alussa. Olen aralla mielellä. Osaanko välittää sen rakkaudellisen viestin, joka piiriläisille on tarkoitettu? Rukoilen ja pyydän oikeat viittomat.”

Vaikein ja vaikuttavin tilanne Terhille sattui erään raamattupiirin jälkeen. Hänen luokseen tuli avustajan kanssa vuolaasti itkevä kuurosokea ihminen. Kädestä käteen viittomalla selvisi, että hän pyysi synninpäästöä ja helpotusta valtavaan ahdistukseen. Tilanteeseen apua rukoillen Terhi polvistui ja otti kuurosokean kädet käsiinsä ja viittoi synninpäästön. Terhi ei osaa selittää mitä ja miten tuossa intensiivisessä hetkessä ja rukouksessa tapahtui, mutta ahdistus helpotti ja se oli molemmille kokemus ihmeestä. ”Koin, että sain välittää jotakin mihin itse en pysty.” Luottamus Jumalan uskollisuuteen ja apuun on kantanut Terhiä ja saman luottamuksen hän haluaa välittää muille.

Osaanko välittää sen rakkaudellisen viestin, joka piiriläisille on tarkoitettu?

Yhteydenpitoa, yhteisöllisyyttä ja yhdenvertaisuutta

Luojan kiitos kännyköistä! Ennen oltiin kirjeiden varassa, nykyään Evankeliumin välittämistä, keskustelua ja yhteydenpitoa helpottavat tekstarit ja Whatsapp. Edelleen Terhi kuitenkin lähettää raamattupiiriläisille myös kirjeessä seuraavan kauden ohjelman.

Viittomakieliseen raamattupiiriin tullaan ympäri Suomea. Piiri on koko viittovan seurakunnan tapaan yhteiskristillinen. Yhteinen kokoontumispaikka on tärkeää. Mukana on maahanmuuttajia, seksuaalivähemmistöjen edustajia, kuurosokeita ja kuuroja turisteja, uusia ja pitkään mukana olleita ihmisiä. Yhdenvertaisuus on viittomakielisessä raamattupiirissä – kuten Kannelmäen seurakunnassa yleensäkin – vahva arvo. Raamattupiirin lisäksi seura-kunnassa on vietetty viittomakielisiä messuja, viittomakielelle käännettyjä messua ja erityisiä saavu-messuja, joissa saavutettavuus on huomioitu erityisen hyvin.

Viittomakieliseen raamattupiiriin tullaan ympäri Suomea.

Piirin suunnittelu alkaa kuukausia ennen seuraavaa kautta. Piiri kokoontuu keskimäärin kerran kuukaudessa. Terhi suunnittelee kokoontumisten aiheet ja kutsuu vieraat, joita kuurot eivät muuten pääsisi ”kuulemaan”. Tänä syksynä vieraana oli muun muassa emerituspiispa Eero Huovinen.

Raamattua ja rakkautta

Jokaiseen raamattupiiriin kokoontumiseen kuuluu Raamatun lukeminen ja raamattuopetus ja keskustelu. Anteeksiantamisen ja anteeksisaamisen teemat toistuvat usein keskustelussa. Äskettäin viittomakielisessä raamattupiirissä järjestettiin Suomen ensimmäinen viittomakielinen Alfa-kurssi. Ja juuri on päättynyt ensimmäinen viittomakielinen Krito-ryhmä. ”On hirveän tärkeää, että kuuroilla on samat oikeudet kuin kuulevilla. Kaikkien tulee saada opetusta omalla äidinkielellään”.

On hirveän tärkeää, että kuuroilla on samat oikeudet kuin kuulevilla.

Terhin kanssa keskustellessa viittomat ovat koko ajan mukana. Viittomakieli on hänelle fyysistä, kokonaisvaltaista kielenkäyttöä, jossa eläytyminen tuntuu koko kropassa. Jos Luoja suo, niin työ kuurojen kristityn identiteetin vahvistamiseksi jatkuu. Tähän työhön Terhillä on edelleen palo. Kuuleville ja kuuroille Terhi sanoo: ”Sinä olet arvokas. Sinä olet tärkeä. Jeesus rakastaa sinua.”