16.04. Onneksi olkoon: Patrik, Jalo | Palaute

Palmusunnuntai – Jeesus ratsastaa Jerusalemiin

08.04.2019, 14:12
Kannelmäki_palmusunnuntai_Jeesus ratsastaa aasilla

Palmusunnuntain ajankohta vaihtelee vuosittain. Pääsiäinen on kevätpäiväntasausta seuraavan täydenkuun jälkeinen sunnuntai, ja palmusunnuntaita vietetään viikkoa ennen sitä.

Palmusunnuntai aloittaa hiljaisen viikon, jolloin lyhyen ajan sisällä vietetään monta juhlapyhää. Palmusunnuntai muistuttaa Jeesuksen saapumisesta Jerusalemiin. Jeesus ratsasti aasilla Jerusalemiin ja kansa heitti hänen eteensä tielle palmunlehviä. Väkijoukko juhli häntä huutaen Hoosianna eli Oi, auta.

Palmusunnuntain ja 1. adventtisunnuntain evankeliumitekstit kertovat samasta tapahtumasta. Adventtisunnuntaina aletaan odottaa Jeesuksen syntymää, joulua. Palmusunnuntaina sama teksti muistuttaa meitä siitä, että Jeesuksen elämä ja julkinen toiminta tähtäsi alusta lähtien hänen elämänsä viimeisiin päiviin.

Kristityille palmu on kuoleman voittamisen ja marttyyriyden symboli. Suomessa palmun sijasta koti ja kirkko koristellaan pajunoksilla. Tästä juontaa juurensa myös virpomisperinne, jossa virvottava toivotetaan "tuoreeks, terveeks, tulevaks vuodeks" - kyse on oikeastaan siunauksesta.

Palmusunnuntaina kirkko lähtee seuraamaan Jeesuksen elämän viimeisiä vaiheita.