04.05. Onneksi olkoon: Roosa, Rosa, Ruusu | Palaute

Laskiaisena valmistaudutaan paaston alkamiseen

Seurakuntayhtymä

08.02.2024, 15:59
Piirroskuvissa keltaisella pohjalla kolme mustaa ristiä sekä palmunlehvä, sulka ja pääsiäisliljoja

Laskiaista vietetään paastonajan alkaessa. Laskiaisen kautta laskeudutaan eli valmistaudutaan paastonaikaan, joka alkaa tuhkakeskiviikkona.

Laskiainen-nimen alkuperä on epävarma. Jotkut kielentutkijat kannattavat tulkintaa, jonka mukaan sana juontuu laskea-verbistä, laskiaisesta alkaa paastopäivien laskeminen.

Kristillinen paasto on pidättäytymistä tietyistä ruuista (esimerkiksi lihasta) tai joistakin etuoikeuksista tai nautinnoista. Se voi olla myös pyrkimystä yksinkertaiseen elämäntyyliin.

Hyvä vaihtoehto on liittyä pääsiäispaastoon, joka rohkaisee kohtuuteen ja vahvistamaan luontosuhdetta,

Tärkeintä paastossa on keskittyminen Jumalan ja lähimmäisen rakastamiseen itsekieltäymyksen kautta eli aineellisen korvaaminen hiljentymisellä. Tilaa annetaan hengellisyydelle kuten rukoukselle, messussa käymiselle, hiljentymiselle, uskolle ja rakkaudelle.

Tärkein paastojakso on pääsiäistä edeltävä paastonaika (suuri paasto). Paasto muistuttaa meitä siitä, kuinka Jeesus valmistautui jumalalliseen tehtäväänsä rukoilemalla ja paastoamalla erämaassa 40 päivää. Laskiaista vietetään 40 päivää ennen pääsiäistä eli laskiaisen ajankohta vaihtelee vuosittain pääsiäisen ajankohdan mukaan. Vuonna 2024 laskiaissunnuntai on 11.2.

Ortodoksisessa ja katolisessa traditiossa paasto korostuu enemmän kuin luterilaisessa.

Katso tarkemmin laskiaistapahtumista seurakunnissa.