20.04. Onneksi olkoon: Nella, Neela, Lauha | Palaute
Kannelmäen kirkko

Kirkkoherra Virpi Koskinen on asetettu virkaan

12.09.2021, 15:45 /  päivitetty 17.09.2021, 13:49
Virpi Koskinen on Kannelmäen seurakunnan neljäs kirkkoherra.
Kannelmäen seurakunnan kirkkoherra Virpi Koskinen ehtoollista jakamassa.

Messu ja virkaan asettaminen

Sunnuntaina 12.9.2021 vietettiin Kannelmäen seurakunnassa Jumalan huolenpidon juhlaa.

Piispa Teemu Laajasalo saarnasi ja toimitti avustajineen virkaan asettamisen. Pyhän aihe oli Jumalan huolenpito. Saarnassaan Korvaamaton ohje piispa muistutti, minkä varassa elämämme on:

Jeesus varoittaa rakentamasta elämäämme maallisten aarteiden varaan. Hän haluaa auttaa meitä ymmärtämään, että elämämme ei ole omissa käsissämme.

Piispan saarna on luettavissa Helsingin hiippakunnan nettisivuilta.

Messussa nauttiin monipuolisesta ja puhuttelevasta musiikista. Monien laulujen sanat kannustivat luottamaan Jumalan huolenpitoon.

Virkaan asetettu kirkkoherra Virpi muistutti Kannelmäen seurakunnan visiosta: Rohkeasti läsnä arjessa ja juhlassa ja missiosta: Ihmistä varten - uskoa, toivoa ja rakkautta. Näiden rinnalle toimintaohjeeksi uusi kirkkoherra nosti rakkauden kaksoiskäskyn: Rakasta Herraa, Jumalaasi, koko sydämestäsi ja koko sielustasi, koko voimallasi ja koko ymmärrykselläsi, ja lähimmäistä niin kuin itseäsi. (Luuk. 10:12)

Uusi kirkkoherra haluaa edistää saavutettavuutta ja esteettömyyttä seurakunnan jumalanpalveluksissa ja toiminnoissa. Selkokielinen viestintä seurakunnassa on tärkeää. Virpi Koskisen johdolla monikulttuurisuus tulee entistä luontevammaksi osaksi seurakuntaelämää.

Virpi Koskinen kutsuu aktiivisesti vapaaehtoisia asiantuntijoita toiminnan omistajuuteen ja ilosanoman levittämiseen.

Puheessaan virkaan asetettu kirkkoherra esitti tavoitteenaan, että hänen virkakaudelleen seurakunnan vuodet väistötiloissa päättyvät.

Messun jälkeen kirkkokansaa kutsuttiin pihakahveille. Virpi vastaanotti onnitteluja luottamushenkilöiltä, Helsingin seurakuntayhtymän johdolta ja mukana olleilta seurakuntalaisilta. Kaikki saivat nauttia Virpille omistetusta, Tiina Ahosen sanoittamasta ja Kaarina Ruusuvirran säveltämästä Mannalaulusta:

Korpitietä kun vaeltaa, kalvaa nälkä ja janottaa.
Päivä silti on jokainen, heijastus Herran hyvyyden.

Messua olivat piispa Teemu Laajasalon ja kirkkoherra Virpi Koskisen kanssa toimittamassa tuomiokapitulin edustajina papit Tiina Ahonen ja Hannu Pöntinen, lääninrovati Maika Vuori, entinen kirkkoherramme Sakari Enrold, luottamushenkilöt Timo Sahi ja Riikka Myllys, Markus Bäckman, laulu ja huilu, laulajia lapsi- ja nuorisokuoro Kannelkelloista ja kamarikuoro Vox Canorasta, pappimme Nina Rajamäki, Lotta Petäjäniemi, Konsta Korhonen, nuorisotyönohjaaja Salla Silvennoinen, diakonit Heidi Metsälä ja Ulla-Maija Tuura, kanttorit Sirkku Rintamäki, Kari Härkönen ja Leena Lampinen, ja suntiot Harriet Sandvik, Jyri Niskanen ja Taina Gottlieb-Juntula pääsuntio Juha Lepistön johdolla. Messun suoratoistosta vastasivat Thomas Bäckmann ja Valtteri Jauhiainen. Diakoni Heini Sinkko oli mukana Facebookin chatissa.

Piispa Teemu Laajasalo avustajieen alttarin ääressä Kannelmäen kirkossa asettamassa kirkkoherra Virpi Koskisen virkaan.
Kirkkoherra Virpi Koskisen virkaan asettaminen. Piispa avustajineen siunaa kätten päälle panemisen kautta.
Piispa avustajineen siunaa uuden kirkkoherran. Kuva Antti Rintala Photography.

Juhlakonsertti

Päivä huipentui illan konserttiin Vihreät niityt, virvoittavat vedet. Vokaaliyhtye CantoNovo ja kanttori Anne Myllylä, urut, laulusolistit Pauliina Kallio, Tiia Maria Saari ja Kalle Virtanen, pianisti Stephanie Tuurna ja harpisti Hanna Kenttämies tarjosivat upean musiikin lisäksi levollisen tunnelman, josta välittyi päivän viesti Jumalan huolenpidosta.

Jätä taakkasi Herran käteen,
hän pitää sinusta huolen. Ps. 55: 23
Vokaaliyhtye CantoNovo esiintymässä Kannelmäen kirkossa ja yleisöä.
Vokaaliyhtye CantoNovo.
Valaistu pihlaja Kannelmäen kirkon pihalla.
Juhlapäivän kunniaksi juhlakonsertin aikana sytytettiin hetkeksi valot Kannelmäen kirkon valopuistoon.