19.04. Onneksi olkoon: Pilvi, Pälvi | Palaute
Kallion seurakunta

Toimintaa vahvistetaan, tiloista luopumista valmistellaan

08.06.2023, 09:29
Kallion seurakuntaneuvosto päätti turvata seurakunnan toimintaedellytykset vaikealla talouskaudella antamalla kirkkoherra Riikka Reinalle valtuutuksen lähteä valmistelemaan merkittäviä tiloista luopumisia. Toimintaa taas halutaan vahvistaa muun muassa yhteisökokin roolia kasvattamalla.

Kallion seurakunta joutuu valmistautumaan merkittäviin kiinteistövähennyksiin, jotta toiminnan edellytykset voitaisiin turvata. Ilman tilaluopumisia pitäisi ryhtyä mittaviin henkilöstö- ja toimintavähennyksiin. Vuokrakulut, seurakunnalta laskutettavat korjausmenot sekä odotettavissa oleva Alppilan kirkon suuren peruskorjausremontin kustannukset ovat viemässä budjetista leijonanosan.

Ensisijaisesti valmistellaan luopumista Alppilan kirkosta ja nuorten tilana palvelleesta Talosta. Koska muutos on merkittävä, käydään jo syksyllä 2023 ensimmäinen henkilöstön yhteistoimintaneuvottelukierros, sekä seurakuntalaisten kuulemiskierros. Tiloista luopumista suunnitellaan vuoden 2025 kesälle.

Seurakuntaneuvosto hyväksyi vuoden 2024 toimintasuunnitelman ja antoi talousarvion valmisteluohjeet 6.6. kokouksessaan. Talousarvio päätetään lopullisesti 15.8. kokouksessa. Kirkkoherra Riikka Reina on kertonut valmistelun aloittamispäätöksestä seurakunnan työntekijöille 7.6.

Vaikka talous tiukkenee, seurakuntaneuvosto näkee tärkeäksi katsoa toiminnallisesti kauemmas tulevaisuuteen. Siksi se päätti muuttaa yhteisöruokailuista vastanneen Maija Ilénin työsuhteen täysiaikaiseksi 1.9. alkaen.

Perhetyöntekijän virkaan nimettiin seurakunnan pitkäaikainen lapsityönohjaaja Tytti Friberg.

Vuoden alussa aloittanut uusi seurakuntaneuvosto pitää edellisten neuvostojen mukaisesti viestintäpäällikön tehtävää edelleen tärkeänä, joten henkilöstösuunnitelmassa toimi säilyy jatkossakin.

Seurakunnasta pitkään virkavapaalla ollut Mari Mattson on valittu 5.6. Haagan seurakunnan kirkkoherraksi. Neuvoston jäsenet onnittelevat Maria Mattsonia, Tytti Fribergiä ja Maija Iléniä uusista työelämäntilanteista.

Teksti: Annmari Salmela

Lisätiedot: Kirkkoherra Riikka Reina, p. 09 2340 3610, riikka.reina@evl.fi