19.04. Onneksi olkoon: Pilvi, Pälvi | Palaute
Kallion seurakunta

Olli Pyylammelle director musices -arvonimi

18.01.2023, 17:17 /  päivitetty 18.01.2023, 19:43
Kallion seurakunnan kanttorin, musiikin tohtori Olli Pyylammen työ urkumusiikin ja sen monipuolisen edistämisen parissa huomioitiin Helsingin hiippakunnan tuomiokapitulin myöntämällä director musices -arvonimellä 18.1.2023.
Vasemmalla teksti Kallion kirkon kanttori, musiikin tohtori Olli Pyylammelle director musices -arvonimi. Logot sydän, nuotit, kukat. Oikealla kuva Kallion kirkon uruista ja Olli Pyylampi urkujen edessä.

Kallion seurakunnan urkupainotteisessa A-virassa työskentelevä Olli Pyylampi yllättyi iloisesti Helsingin hiippakunnan tuomiokapitulin päätöksesta antaa hänelle director musices -arvonimi 18.1.2023 istunnossaan.

- Olen todella ylläyttynyt ja ylpeäkin, Pyylampi kommentoi huomionosoitusta.

- Ilmoitus tuli sähköpostilla, juhlat pidetään vähän myöhemmin. Olen aina ajatellut, että näitä annetaan vasta kun ihminen täyttää 60 vuotta, nyt 47-vuotias urkuri toteaa.

Tuore director musicus on työpaikallaan Kallion kirkon urkujen äärellä, missä hän seuraa tsekkiläisten urkurakentajien työskentelyä.

- Meillä on hienot ranskalaisromanttiset urut, joita halutaan käyttää esikuvana nyt uusiin urkuihin. Itseäni kiehtoisi päästä soittamaan maineikkaan Widorin kotikirkon Saint Sulpicen Cavaille-Coll-urkuja, konsertoiva taiteilija Pyylampi toteaa.

- Vanhan urut kiehtovat muutenkin eniten, niissä on jotain ainutlaatuista. Vanhin soittamani instrumentti on vuodelta 1511.

Mikä olisi sopiva riemusoitto arvonimen juhlistamiseksi?

- Varmaankin Jacques-Nicolas Lemmensin Fanfare. Hänellä on muuten syntymän 200-vuotisjuhlavuosi, Pyylampi toteaa innostuneesti ja jättää seurakuntalaiset jännittyneenä odottamaan milloin fanfaari urkuparvelta kajahtaa.

Purmojärvellä syntynyt ja Kaustisen musiikkilukion käynyt Olli Pyylampi on kulkenut pitkän matkan lapsuuden kodin sähköurkujen ääreltä merkittävien soitinten maailmaan. Sibelius-Akatemiasta hän valmistui vuonna 2006 musiikin maisteriksi. Matkan varrelle mahtuvat myös Kotkan urkukilpailun toinen palkinto vuodelta 2005 sekä Hollannissa vietetyt opiskeluvuodet. 2019 hänestä tuli musiikin tohtori.

Työssään Pyylampi vastaa musisoinnin lisäksi myös Kallion kirkon uruista sekä seurakunnan korkeatasoisista urkukonserteista. Hän työskentelee sivutoimisena urkuopettajana Taideyliopiston Sibelius-Akatemiassa. Kallion seurakunnassa Olli Pyylampi on työskennellyt vuodesta 2014.