06.05. Onneksi olkoon: Ylermi | Palaute
Kallion seurakunta

Mustasaaren pyhiinvaelluspolku kutsuu hiljaisuuteen ja hengellisyyteen luonnossa

11.05.2022, 11:45
Mustasaaren pieni omatoiminen pyhiinvaellus Ajopuun polku avautuu 12.6. kuljettavaksi paperioppaan lisäksi mobiilisti Nomadi-sovelluksen avulla.
Kuva Mustasaaren pyhiinvaellusreitiltä

Lapsille on tehty oma paperiopas ja versio reitistä nimellä Päkä-lampaan polku suomeksi ja ruotsiksi. Myös aikuisten reitistä ruotsinkielinen versio on työn alla. Pyhiinvaelluspolku kiertää Mustasaaren ja viereisen Hevossaaren rantoja. Reitti on 1,5 kilometrin mittainen ja osin esteetön. Polulla on 12 pysähdyspaikkaa, joihin on reittiohjeissa hiljentymiseen ja hengellisyyteen ohjaavia tekstejä ja harjoitteita.

Saareen pääsee kesäaikaan lautalla Töölön Taivallahdesta, ja myös meloen se on hyvä pyhiinvaelluskohde. Paikasta tekee erityisen kaupunkia lähellä oleva vehreä meriluonto ja saaren pitkä hengellinen historia.

Saarella pitkään vaikuttaneen papin Ilmo Launiksen jalanjäljissä reitin varrella on kristillistä ympäristötaidetta, ja sen tekoon voi myös itse osallistua. Ristien saareksi nimettyyn Hevossaareen voi tuoda tai siellä tehdä ristin luonnonmateriaaleista, esim. oksista, kävyistä, kaisloista, kivistä tai vaikka ajopuista.

Älypuhelimeen ladattavassa Nomadi-sovelluksessa pyhiinvaellus on äänitteinä. Kuulokkeet antavat vaellusrauhaa itselle ja toisille. Vaihtoehtoisesti reittiä voi seurata lainattavan opasvihon avulla, joita löytyy postilaatikoista venelaiturin sekä päärakennuksen läheltä. Oppaita voi tulostaa myös etukäteen Hiljaisen tilan sivuilta. Kts. lisää: www.hiljainentila.fi/mustasaaren-pyhiinvaellus

Polun avajaisia vietetään sunnuntaina 12.6. kello 14 alkaen vaeltavalla, osin kaksikielisellä avajaismessulla. Lähtöpaikkana Mustasaaren lauttalaituri. Saarnaamassa piispa Teemu Laajasalo, toteutuksesta vastaavat papit Jukka Valkama ja Maria Repo-Rostedt sekä Anu Rask. Ehtoollinen Mustasaaren kappelissa, messun jälkeen kirkkokahvit.

Messua edeltävä lauttavuoro Taivallahdesta Eteläisen Hesperiankadun päästä, Hiekkarannantie 5, kello 13.15. Edestakainen matka 6 €/aik., 3 €/7-17-v. Alle 7-v. ilmaiseksi huoltajan seurassa.