27.04. Onneksi olkoon: Merja, Meea | Palaute
Kallion seurakunta

Agricola-leivos lukutaidon puolesta

09.04.2019, 09:17 /  päivitetty 03.06.2020, 10:59
Pipliaseura on kehittänyt Agricola-leivoksen symboloimaan lukutaitoa. Nyt siitä on olemassa myös vegaaninen vaihtoehto.
MIkaelin Agricolan patsas Turun tuomiokirkon seinältä

Me suomalaiset saimme kirjakielen, kun Mikael Agricola käänsi Uuden testamentin suomeksi.

Siksi Pipliaseura on kehittänyt Agricola-leivoksen symboloimaan lukutaitoa. Leivoksen kaurainen pohja ja puolukka muistuttavat juuristamme. Samalla muistetaan heitä, jotka eivät ole saaneet mahdollisuutta lukutaitoon.

Maailmassa on 750 miljoonaa lukutaidotonta aikuista. Heistä kaksi kolmasosaa on naisia, joista monet asuvat Afrikassa. Haluamme antaa näille naisille toisen mahdollisuuden.

Pipliaseurat tekevät maailmanlaajuisesti samaa työtä kuin Agricola aikoinaan Suomessa. Lukutaitoa naisille Afrikassa -ohjelma on Pipliaseuran kärkihankkeita. Se ulottuu 13 Afrikan vähemmistökielelle Etiopiassa, Keniassa, Malawissa, Namibiassa ja Tansaniassa. Pipliaseurat kouluttavat 800 opettajaa, ja he opettavat 20 000 aikuista naista lukemaan!

Lukutaito naiselle on lahja koko perheelle.

Lue lisää lukutaidosta ja katso resepti – nyt myös vegaaninen vaihtoehto!

www.agricola.fi