23.04. Onneksi olkoon: Jyrki, Yrjö, Jyri, Jori, Jiri, Yrjänä | Palaute
Kallion seurakunta

Ehdolle seurakuntavaaleihin? Valitsijayhdistykset Kallion seurakunnassa

05.09.2022, 12:56
Sinivioletti tausta ja teksti: uskottu, toivottu rakastettu, asetu ehdolle sellaisena kuin olet, #seurakuntavaalit.

Marraskuussa 2022 käydään seurakuntavaalit. Vaaleissa valitaan seurakunnalle luottamushenkilöitä, jotka päättävät niin Kallion seurakunnan kuin koko Helsingin seurakuntayhtymän asioista. Tutustu tarkemmin seurakuntavaaleihin.

Ehdokkaaksi asettuminen alkaa maaliskuussa ja jatkuu syyskuun puoliväliin asti. Seurakuntavaaleissa asetutaan ehdolle valitsijayhdistysten kautta. Valitsijayhdistysten taustalla on usein jokin aate, joka yhdistää sen jäseniä.

Jos olet kiinnostunut asettumaan ehdolle seurakuntavaaleissa, kannattaa tutustua viime vaaleissa toimineisiin valitsijayhdistyksiin ja ottaa yhteyttä heidän yhteyshenkilöihinsä. Voit myös perustaa oman valitsijayhdistyksen. Tärkeintä on, että asetut ehdolle sellaisena kuin olet.

Sanasta tekoihin

• Etsimme Jumalan tahtoa lukemalla Raamattua ja rukoilemalla johdatusta.
  • Opettelemme elämään uskoamme todeksi ja rakastamaan lähimmäisiämme Jeesuksen esimerkin mukaisesti.
  • Rakennamme seurakuntaa yhteisönä, jossa jokaista rohkaistaan palvelemaan omilla lahjoillaan.
  • Tunnustaudumme rohkeasti kristityiksi ja edistämme ilosanoman leviämistä lähellä ja kaukana.

Tavoitteitamme vaalikaudelle 2023-2026:

1. Korona on ravistellut suoraan ja välillisesti. Jo valmiiksi heikoimmassa asemassa olevat ovat kärsineet eniten. Etsimme tapoja korjata aiheutuneita vahinkoja ja tukea ihmisiä normaaliin elämään paluussa ja myös seurakunnan toimintaan osallistumisessa.
  2. Kirkon olemukseen kuuluu lähetystehtävä. Se suuntautuu Kallion kaduille ja koko maailmaan. Pyrimme pitämään sitä esillä entistä vahvemmin seurakunnan toiminnassa. Haluamme tukea kirkon lähetystyötä monipuolisesti, esimerkiksi erilaista työtä tekevien lähetysjärjestöjen kautta ja vahvistaa yhteydenpitoa järjestöihin ja lähetyskohteisiin.
  3. Seurakunnan pää on Kristus. Hänet kohdataan Raamatun sanassa ja ehtoollispöydässä, mutta myös lähimmäisissä. Haluamme vahvistaa Raamatun opetusta ja käyttöä seurakunnassa sekä seurakuntalaisten osuutta messun rakentamisessa ja toteuttamisessa.
  4. Pyrimme rakentavaan yhteistyöhön, jossa yhdessä etsitään Jumalan tahtoa ja seurakuntalaisten parasta.

Yhteyshenkilö:
Jouko Berghäll
jouko.berghall@gmail.com
044 550 7577‍

Tulkaa kaikki

Tulkaa kaikki on Suomen evankelis-luterilaisen kirkon sisällä toimiva liike, joka edistää päätöksenteon avoimuutta, tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta. Kallion seurakunnan alueella olemme tällä kaudella suurin yksittäinen ryhmä seurakuntaneuvostossa.

Tulkaa kaikki -liike yhdistää kirkon uudistajia koko Suomessa, ja kutsuu mukaan yli rajojen. Meistä ja tavoitteistamme voit lukea lisää sivuillamme www.tulkaakaikki.net.

Kallion seurakunnassa olemme korostaneet tavallisten seurakuntalaisten mahdollisuuksia osallistua toimintamme suunnitteluun ja toteuttamiseen. Lisäksi meille on ollut tärkeää, että Kallion seurakunnassa tasa-arvo toteutuu muun muassa niin, että samaa sukupuolta olevat parit saavat mennä naimisiin kirkoissamme.

Meille tärkeitä teemoja ovat myös:

• Avoin keskustelu ja päätöksenteko.
  • Lähimmäisenrakkaus ja oikeudenmukaisuus: naispuolisten pappien syrjinnän lopettaminen sekä seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen toivottaminen tervetulleiksi seurakuntien jäseniksi ja työntekijöiksi ilman ehtoja kaikissa seurakunnissa.
  • Kunnioitus ihmisten omia elämänratkaisuja kohtaan.
  • Oman aineellisen hyvän jakaminen oman maamme ja maailman köyhien kanssa.
  • Luottamuksen ja sovinnon rakentaminen eri tavoin ajattelevien kirkollisten ryhmien välille.

Sinä aivan tavallinen kirkon jäsen, olet lämpimästi tervetullut mukaan toimintaamme! Jos olet kiinnostunut ehdokkuudesta seurakuntavaaleissa tai haluat työskennellä ehdokkaiden ja ryhmän tukena, ole yhteydessä Kallion seurakuntaneuvoston jäseneen Pia Pihlajaan.

pia.pihlaja@gmail.com

Voit myös seurata meitä Facebookissa: Kallion Tulkaa kaikki.

Perusta oma valitsijayhdistys

Jos et löydä sinulle sopivaa valitsijayhdistystä, voit myös perustaa oman. Tähän tarvitset:

• 10 oman seurakunnan äänioikeutettua jäsentä valitsijayhdistykseksi
  • asiamiehen ja vara-asiamiehen
  • ehdokkaita
  • selkeän nimen ehdokaslistalle
  • vaaliteeman

Osoitteesta seurakuntavaalit.fi löydät valitsijayhdistyksen perustamiseen vaadittavat lomakkeet:

• valitsijayhdistyksen perustamisasiakirja
  • valitsijayhdistyksen asiamiehen vakuutus
  • valitsijayhdistyksen ehdokkaan suostumus ja vakuutus