28.04. Onneksi olkoon: Ilpo, Tuure, Ilppo | Palaute
Kallion kirkko

Näyttelyt Kallion kirkon kahvilassa ja Alppilan kirkon aulassa

06.10.2023, 11:42
Kuvataiteilija Raili Myllärisen muistonäyttely on esillä Kallion kirkon kahvilassa parin viikon ajan. Teoksiin voi käydä tutustumassa kahvilan aukioloaikoina torstaisin ja perjantaisin klo 10–15 ja tapahtumien yhteydessä.

Viime vuonna kuolleen kuvataiteilija Raili Myllärisen retrospektiivinen näyttely luo katsauksen taiteilijan 1950-luvulla alkaneeseen ja noin vuoteen 2012 asti jatkuneeseen taiteelliseen tuotantoon.

Myllärisen tuotannon voi ajatella jakautuvan kolmeen eri tyylikauteen 1950–60-lukujen figuratiiviseen tuotantoon, 1970–90-lukujen kubistisia vaikutteita sisältävään tuotantoon ja 2000-luvun abstrakteihin teoksiin. Myllärinen rakasti värejä ja hänen taiteellisille tyylikausilleen yhteisenä piirteenä voidaan varmasti pitää läpi luovan uran jatkunutta rikasta värien käyttöä.

Myllärinen valmistui kuvataiteilijaksi vuonna 1959 Suomen Taideakatemian koulusta. Hänen teoksiaan on ollut esillä useissa näyttelyissä kotimaassa ja ulkomailla.

Alppilan kirkon aulassa alppilaisen Aulikki Karin töitä

Alppilassa asuvan Aulikki Karin töitä on puolestaan esillä Alppilan kirkon aulassa kirkon aukioloaikoina ja toiminnan yhteydessä. Taidetta Kari tehnyt vuodesta 1990 ja vuonna 2013 hän on valmistunut Taidekoulu Alfa-Artista kuvataiteilijaksi. Lisäksi hän on kuvataidepsykoterapeutti.

"Olen halunnut taiteellani elävöittää Alppilan ja lähialueiden kulttuurielämää. Olen aikaisemmin pitänyt näyttelyitä Pasilan kirjastossa, Kalleria Kaarlenkadulla, Paavalin kirkon eteisaulassa, ravintola Alppilan Huoneessa ja Seitsemän veljestä ravintolassa", Kari kertoo.

Alppilan kirkossa hän haluaa tuoda esille maalauksiaan, joita ei ole vielä Alppilassa esitellyt. Teokset ovat vuosien varrelta ja niissä ovat aiheina: lapsuuteni ullakko, eläinlapset ja luonto.‍