19.04. Onneksi olkoon: Pilvi, Pälvi | Palaute
Kallion kirkko

Helsingin urkufestivaali soi 7.–12.3. kirkoissa

07.02.2023, 13:21 /  päivitetty 07.02.2023, 15:40
Tapahtumassa kantaesitetään vastasävelletty suomalainen sielunmessu ja juhlistetaan urkusäveltäjien Max Regerin 150- ja Jacques-Nicolas Lemmensin 200-vuotisjuhlavuosia.
Helsingin urkufestivaali

Helsingin urkufestivaali järjestetään 7.–12. maaliskuuta 2023 Helsingissä, Espoossa ja Kokkolassa. Festivaalin ohjelma koostuu konserttien lisäksi myös luennosta ja mestarikurssista. Tapahtuman järjestää valtakunnallinen urkutaideyhdistys Organum-seura ry ja se on järjestetty edellisen kerran vuonna 2020. Koronapandemia on sotkenut festivaalin järjestämissuunnitelmat kahtena viime vuonna.

Max Regerin 150- ja Jacques-Nicolas Lemmensin 200-vuotisjuhlavuosiin liittyvien konserttien, Ulrich Waltherin urkumestarikurssin ja David Löfgrenin luennon ohella tapahtuma nostaa esiin Olli Saaren säveltämää uutta musiikkia uruille ja kuorolle. Tänä vuonna on myös Kangasalan urkutehtaan 180-vuotisjuhlavuosi, jonka viettoon osallistumme.

Kaikkiin tilaisuuksiin on vapaa pääsy. Koko festivaalin kattava ohjelmakirja maksaa 15 €. Organum-seuran jäsenet saavat ohjelmakirjan ilmaiseksi digitaalisena.

Festivaalin ohjelmaa

Festivaalin avauskonsertin soittaa Santeri Siimes torstaina 9.3. klo 19 Paavalinkirkossa, Sammatintie 5. Siimeksen konsertti juhlistaa säveltäjäurkuri Jacques-Nicolas Lemmensin 200-vuotisjuhlavuotta. Belgialainen Lemmens oli yksi merkittävistä hahmoista ranskalaisen romantiikan tyylisuunnan kehityksen alkumetreillä. Konsertin toinen säveltäjä on Joseph Jongen, joka myös oli belgialainen urkuri. Konsertti järjestetään yhteistyössä Paavalin seurakunnan kanssa.

Festivaali huipentuu sunnuntaina 12.3. klo 18 Kallion kirkossa pidettävään säveltäjä-urkuri Olli Saaren sävellyskonserttiin, jonka molemmat teokset ovat kantaesityksiä. Requiemin esittävät helsinkiläinen kuoro Somnium Ensemble, urkuri Irina Vavilova ja vastikään Lappeenrannassa kisamenestystä niittänyt baritoni Veikko Vallinoja. Vallinojan lisäksi teoksessa solistina laulaa sopraano Tiia Maria Saari. Teoksen johtaa Elisa Huovinen. Dance Diptych on teos uruille ja sen esittää yhdysvaltalainen urkuri James D. Hicks, joka tunnetaan lukuisista pohjoismaista urkumusiikkia taltioivista levytyksistään. Konsertin järjestämistä tukee Suomen säveltäjät ry ja se järjestetään yhteistyössä Kallion seurakunnan kanssa.

Perjantaina 10.3. klo 19 taas juhlitaan saksalaissäveltäjä Max Regerin 150-vuotisjuhlavuotta itävaltalaisen Ulrich Waltherin konsertin merkeissä Johanneksenkirkossa, Korkeavuorenkatu 12. Walther tunnetaan mm. levyttämistään Regerin Bach-sovituksista. Hän toimii Grazin taideyliopiston urkujensoiton professorina. Konsertin järjestää Johannes församling.

Walther pitää festivaalilla myös mestarikurssin, joka järjestetään yhteistyössä Taideyliopiston Sibelius-Akatemian kanssa Johanneksenkirkossa. Kurssin teemana on Max Reger. Lisätiedot ja ilmoittautumisohjeet löytyvät osoitteesta www.organum.fi. Ulrich Walther esiintyy myös Kokkolanseudun urkuseuran konsertissa Kokkolan kaupunginkirkossa sunnuntaina 12.3. klo 19.

Lauantaina 11.3. aloitetaan Helsingin Vanhassakirkossa, Lönnrotinkatu 6, klo 13 ruotsalaisen David Löfgrenin luennolla, jonka otsikkona on Lemmens och den moderna franska orgeltekniken. Luento pidetään ruotsiksi. Samassa tilaisuudessa kuulemme myös kuulumisia Taideyliopiston Sibelius-Akatemian urkumusiikin tutkimuksista. Illalla klo 19 on vuorossa Löfgrenin konsertti Vanhassa kirkossa. Hän esittää kirkon ruotsalaisilla Åkerman & Lund -uruilla musiikkia kotimaastaan. Lauantain tilaisuudet järjestetään yhteistyössä Helsingin tuomiokirkkoseurakunnan kanssa.

Kuluvana vuonna tulee myös 180 vuotta Kangasalan urkutehtaan edeltäjän Anders Thulén urkurakentamon perustamisesta. Tätä juhlistamme yhdessä Leppävaaran seurakunnan kanssa sunnuntaina 12.3. klo 13 Espoon Leppävaarassa Kangasalan urkutehtaan urkujen äärellä Leppävaarassa kanttorin, urkuri Pauliina Hyryn konsertissa. Konsertin jälkeen on tarjolla kahvia Yhteisvastuukeräyksen hyväksi ja mahdollisuus tutustua soittimeen. Konsertin jälkeen on myös festivaalin järjestävän Organum-seuran vuosikokous, jonne yhdistyksen jäsenet ovat lämpimästi tervetulleita.

Järjestäjänä Organum-seura

Vuonna 1964 perustettu Organum-seura ry on valtakunnallinen urkutaidetta edistävä ja kehittävä yhdistys. Järjestämme konsertteja, koulutuksia ja seminaareja, julkaisemme urkuaiheista kirjallisuutta ja tuomme yhteen kaikki urkutaiteesta kiinnostuneet.

Organum-seuralla on ollut tärkeä merkitys keskustelufoorumina suomalaisen urkutaiteen viime vuosikymmenten kehityksessä. Jäsenistössämme ovat edustettuina niin ammattiurkurit, urkujensoiton opiskelijat, urkusäveltäjät, urkujenrakentajat kuin urkutaiteen tutkijat ja harrastajat.

Kaikille urkutaiteesta kiinnostuneille avoin Organum-seura on sääntöjensä mukaan riippumaton esimerkiksi kirkkokunnista ja musiikkioppilaitoksista. Seura toimii historiallisesti arvokkaiden urkujen säilymisen puolesta ja tarjoaa asiantuntemusta erilaisiin urkuihin liittyviin hankkeisiin.

Lisätietoja festivaalista: www.helsinginurkufestivaali.fi