13.05. Onneksi olkoon: Kukka, Floora | Palaute
Kallion kirkko

3280 vuoden edestä viisautta samassa tilassa

17.02.2023, 15:02 /  päivitetty 27.02.2023, 14:07
Kallion seurakuntalaisten 80-vuotisjuhlilla iloittiin elämästä.
80-vuotias Kalervo Korjus Kallion seurakunnan syntymäpäiväkahveilla. Kädessään hänellä on kuva itsestään lapsena.

Kalervo Korjus pistää samoin tein kauniit mustavalkokuvat kiertämään, kun kehotus jutteluun ja muisteluun on saatu. Kallioon pommitusten keskelle syntynyt Korjus on asunut pientä Espoon-syrjähyppyä lukuunottamatta kulmilla koko ikänsä.

- Niin, ja suurpommitusten keskeltä äitini lähetti minut 1-vuotiaana Kurikkaan, Korjus kertoo kahvinjuonnin lomassa.

Kallion seurakunta kutsuu aina vuosittain kulloinkin 80 vuotta täyttävät seurakuntalaiset kahville ja onniteltavaksi. Tänä vuonna paikalla oli nelisenkymmentä sankaria saattajineen.

Kirkkoherra Riikka Reina laski sankarien tuovan yhteensä 3280 vuoden edestä viisautta juhlatilaan. Onnittelupuheen pastori Pauliina Lindfors. Kukat jakanut diakoniatyöntekijä Anne Mäki-Kokkila pyysi onniteltavia myös lyhyesti kertomaan missä on syntynyt.

Useampi juhlavieras kertoi muuttaneensa Helsinkiin 1960-luvulla, vähän päälle parikymppisenä. Muutama alkuperäinen stadilainenkin löytyi, mutta luokkakaveria oli vaikea tunnistaa.

- Meitä oli neljä samaa luokkaa aina aikoinaan tuossa Kallion kansakoulussa. Muun muassa Tarja Halonen oli rinnakkaisella luokalla, hän ei siksi ole minun luokkakuvissani mukana, Korjus kertoo.

Kalervo Korjus syntyi Porthaninkadulle ja nyt asunto on Kolmannella linjalla. Kekseliään nuoren miehen tie vei oman lennätinlaitteen rakentamisesta töihin radioliikenteen kehittämisen pariin. Vaimo Ritva löytyi Espoon puolelta, mutta elämä on asettunut Kallioon.

Mikä Kalliossa on parasta?

- Ihmiset, vastaus tulee viipymättä.

Iloinen puheensorina soljuu juhlatilassa. Kalervo Korjuksen vastaukseen on helppo yhtyä.