23.04. Onneksi olkoon: Jyrki, Yrjö, Jyri, Jori, Jiri, Yrjänä | Palaute

Arkisto: Vuoden 2020 Podcasteissa puhuttiin Jumalasta nykyihmisen kielellä

Tuomiokirkkoseurakunta

17.09.2020, 15:06 /  päivitetty 19.12.2023, 13:58
Miten puhua siitä, mistä ei voi puhua? Jätkäsaaressa Hyvän toivon kappelissa keskusteltiin tänä kesänä hengellisyyden sanoittamisesta. Sanat ja Henki –keskustelusarjassa lähestyttiin kesän aikana Jumalaa eri näkökulmista. Nyt kesäsarja on kuunneltavissa kokonaisuudessaan podcasteina osoitteessa spreaker.com/show/hyvaen-toivon-kappeli.
Kuulokkeet keltaisella taustalla. Jumala. Puhutaan siitä, mistä ei voi puhua.

3.6. Usko ja kieli. Miten puhua käsittämättömästä?

Miten kieli ohjaa uskon ymmärtämistä? Keskustelemassa kielentutkija Janne Saarikivi ja teologi Olli-Pekka Vainio. Anu Rask ja Elsa Sihvola haastattelevat. Lasse Lindgren (koskettimet, laulu) ja Elsa Sihvola (sello, laulu) esittävät Lindgrenin sävellyksiä Raamatun hepreaksi.

Kuuntele Usko ja kieli -keskustelu tästä.

10.6. Runon kieli uskon kielenä

Vieraina emeritapiispa Irja Askola ja kirjailija Anna-Mari Kaskinen. Virsien laulamista yhdessä. Sirkka-Liisa Raunio haastattelee, musiikissa Elsa Sihvola (piano, sello) ja Anu Rask (fagotti).

Kuuntele Runon kieli uskon kielenä -keskustelu tästä.

17.6. Ykseys ja universaalisuus

Pianisti Minna Pöllänen soittaa J. S. Bachin musiikkia ja pohtii metaforia musiikissa, joka ilmaisee tunteita täsmällisemmin kuin sanat. Anu Rask haastattelee.

Kuuntele Ykseys ja universsaalisuus -keskustelu tästä.

24.6. Jumalan kätkeytyminen

Keskustelemassa teologi Lari Launonen ja teologi, muusikko Lasse Lindgren. Elsa Sihvola haastattelee. Lasse Lindgren (koskettimet, laulu) ja Elsa Sihvola (sello, laulu) esittävät Lindgrenin sävellyksiä Raamatun hepreaksi.

Kuuntele Jumalan kätkeytyminen -keskustelu tästä.

1.7. Omin sanoin uskosta

Mistä nousee tarve sanoittaa kristinuskoa henkilökohtaisesti? Mitä nykyinen maailmanaikamme vaatii hengellisyyden sanoittamiselta? Kirjailija Antti Nylén ja teologi, kirjoittaja Tiia Orpana keskustelevat siitä, mikä kristinuskossa puhuttelee. Aura Raulo ja Elsa Sihvola esittävät Kuningatarpäivät-yhtyeensä musiikkia; Anu Rask ja Elsa Sihvola juontavat illan.

Kuuntele Omin sanoin uskosta -keskustelu tästä.

8.7. Kristinusko – nyt!

Keskustelemassa kirjailija Torsti Lehtinen ja pastori Kai Sadinmaa. Anu Rask haastattelee. Musiikissa Johannes Rask, piano, ja Olga-Maria Rask, viulu.

Kuuntele Kristinusko nyt -keskustelu tästä.

15.7. Mikä on uskon äidinkieli?

Shadi ja Rahaf Trad keskustelevat Maikki Viljanen-Pihkalan kanssa oman äidinkielen merkityksestä hengellisessä elämässä: onko väliä sillä, millä kielellä rukoilee tai lukee Raamattua. Musiikissa Anna Pulli-Huomo.

Kuuntele Mikä on uskon äidinkieli? -keskustelu tästä.

22.7. Särkyvä luomakunta ja kristinusko

Mikä on on kristinuskon vastaus luonnon tuhoutumiseen? Millaista on kristillinen ekoaktivismi? Miten ihminen voi kuulla luomakunnan kieltä? Keskustelemassa yhteisötaiteilija, Elokapina-aktivisti Elina Perttola ja ympäristöfilosofian dosentti Leena Vilkka. Musiikissa Saula Baski. Juontaa Hannu Varkki. Valitettavasti taltiointia ei ole saatavilla tämän tilaisuuden osalta.

29.7. Kaupungin uudet äänet

Vieraana kaupunkiteologian professori Henrietta Grönlund. Anu Rask haastattelee; musiikissa bluesyhtye Samuli Raskin johdolla.

Kuuntele Kaupungin uudet äänet -keskustelu tästä

5.8. Punainen kangas liehuu: villivirsiä

Vieraina kanttori, säveltäjä Sirkku Rintamäki ja kirjailija, toimittaja Kaisa Raittila. Elsa Sihvola haastattelee. Musiikkiesityksiä, yhteislaulua.

Kuuntele Punainen kangas liehuu - villivirsiä -keskustelu tästä

12.8. Sanan jalkoja ja ajatuspolkuja

Keskustelemassa ja musisoimassa muusikko Jaakko Löytty ja kirjailija Kaija Pispa. Anu Rask ja Elsa Sihvola haastattelevat ja musisoivat mukana.

Kuuntele Sanan jalkoja ja ajatuspolkuja -keskustelu tästä

19.8. Lauluja kohtaamisista ja keskustelua laulun hengellisyydestä

Keskustelemassa ja esiintymässä Kaarina Ruusuvirta -trio: Kaarina Ruusuvirta (laulu, sävellykset ja tekstit), Kari Härkönen (piano) ja Jyrki Myllylä (klarinetti ja saksofoni). Elsa Sihvola haastattelee.

Kuuntele Lauluja kohtaamisista ja keskustelua laulun hengellisyydestä -keskustelu tästä

26.8. Mitä on taiteen hengellisyys?

Keskustelemassa toimittaja, sanoittaja Heimo Hatakka ja muusikko, pianisti Jiri Kuronen. Musiikkiesityksiä, yhteislaulua. Elsa Sihvola haastattelee.

Kuuntele Mitä on taiteen hengellisyys? -keskustelu tästä