25.04. Onneksi olkoon: Markku, Marko, Markus | Palaute
Hyvän Paimenen kirkko

Syksyn jumalanpalveluksissa saatat yllättyä positiivisesti! Anna meille palautetta!

04.10.2021, 13:56 /  päivitetty 04.10.2021, 14:59
Suunnittelemme, valmistelemme ja toteutamme syksyn jumalanpalveluksia yhdessä seurakuntalaisten kanssa. Tule mukaan kehittämään Pakilan jumalanpalveluselämää.
Voit ottaa yhteyttä pastori Marita Toivoseen p. 050 386 3876 tai nykäistä tuttua seurakunnan työntekijää hihasta.
Olet enemmän kuin lämpimästi tervetullut mukaan värittämään seurakuntasi jumalanpalveluselämää!

”Olemme suunnitelleet syksyn jumalanpalveluselämää entistä leveämpää pensseliä työvälineenä käyttäen”, kertoo pastori Marita Toivonen. Tavoitteena on, että aiempaa useampi seurakuntalainen löytäisi itseään puhuttelevan jumalanpalveluksen, sellaisen, jossa on luontevaa olla mukana seurakuntaelämän ytimessä.

”Tämä ei tarkoita, etteikö jatkossakin olisi luvassa tuttuja ja turvallisia, Pakilan seurakunnan omien pappien toimittamia messuja. Haluamme kuitenkin palvella kaikenlaisia seurakuntalaisia erilaisissa elämänvaiheissa ja laventaa ajatusta siitä, mitä jumalanpalvelus voi olla”, pastori jatkaa.

Syksyn jumalanpalveluksia voisi tarkastella kuin helminauhaa: on elementtejä, jotka toistuvat nauhana sovitulla tavalla. Nyt hieman eri tavoin toteutettavat jumalanpalvelukset toistuvat joka neljäs sunnuntai.

Kenties suurin uudistus on musiikkimessu ja sen uusi ajankohta. Musiikki saa Hyvän Paimenen kirkossa entistä enemmän tilaa joka neljäs sunnuntai, ja tuolloin messu vietetään iltakuudelta.

”On ihmisiä, jotka työvuorojen, elämäntilanteiden tai -rytmin vuoksi haluaisivat tulla kirkkoon iltasella rauhoittumaan ja keräämään voimia uuteen viikkoon”, Marita Toivonen sanoo. Kirkossa saa soida hyvinkin erilaiset sävelet virsistä Taize-rukouslauluihin, gospelista maailmanmusiikin kautta rytmimusiikkiin.

Joka neljäs sunnuntai perinteinen jumalanpalvelus, joka neljäs sunnuntai musiikkimessu, mitä muuta?

Joka neljäs sunnuntai vuorossa on yhteistyömessu.

Syksyllä tehdään reilusti erilaista, ja myös palautetta uudenlaisista jumalanpalveluksista kerätään.

”Totta kai kaikissa palveluksissa tutut elementit pysyvät mukana”, pastori Marita Toivonen sanoo. ”On rukousta, yhteisvirsiä ja raamatunlukua. Ydin pysyy samana: me kokoonnumme yhteen kiittämään Jumalaa ja vaellamme kristittyinä viikosta, vuodesta toiseen.”

Arvostamme palautettasi, palautelomakkeen löydät täältä.